В Слънчевата система има четири планети, които имат пръстени - Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун. Ново проучване обаче предполага, че Марс може и някога да е била такава планета.

Изследването подчертава, че една от луните на Марс, Деймос, има леко променена орбита, което предполага, че има нещо, което е отговорно за неговия лек наклон.

„Фактът, че орбитата на Деймос не е точно наравно с екватора на Марс, се счита за маловажно и никой не се интересува да се опита да го обясни“, казва в изявление водещият автор на изследването Матия Цюк, научен сътрудник от Института SETI. „Но след като имахме нова идея и я разгледахме с нови очи, орбиталният наклон на Деймос разкри голямата си тайна.“

Деймос е леко наклонен с два градуса към Марсианския екватор.

Изследователите отбелязват, че откритията са дошли след преглед на другата луна на Марс - Фобос, която те отбелязват, че в крайна сметка ще излезе в орбита твърде ниско към планетата (в астрономически времеви рамки) и гравитацията на Червената планета ще я разкъса и ще образува пръстен около Марс.

Теорията, че луните на Марс се разпадат и образуват пръстени, има друг елемент към него, отбелязват изследователите. „[Ново] новородено луна ще се отдалечи от пръстена и Марс“, се казва в съобщението. „Което е в обратна посока от вътрешната спирала, която Фобос изпитва поради гравитационните взаимодействия с Марс. Мигрираща навън луна точно извън пръстените може да срещне т. Нар. Орбитален резонанс, в който орбиталният период на Деймос е три пъти по-голям от този на другата луна. "

Изследването е прието за публикуване в Astrophysical Journal Letters.

Изследователите научават повече за древното минало на Марс. Изследване, публикувано през март, предполага, че Червената планета има два уникални резервоара от древна вода, които някога са течали дълбоко под повърхността на планетата.

НАСА планира да пусне наскоро преименувания роувър Perseverance на 17 юли 2020 г. През март Fox News съобщи, че пандемията все още не е повлияла на стартовите подготовки за безпилотния роувър, като работата ще продължи по график.

Роувърът ще се опита да открие дали има други фосилизирани доказателства за извънземни същества в допълнение към други задачи.

Дългосрочната цел на НАСА е да изпрати пилотирана мисия на Марс през 2030-те.