Този месец бе разкрит проект на Европейската Комисия, който ще трае три години и ще се занимава с разработката на технологии за два ракетоносителя за многократна употреба.

Три милиона евро са предоставени на Германската космическа агенция, DLR, и 5 компании. Целта на заниманието е да се навакса недостига на ноу-хау в Европа.

Името на проекта е RETALT и много ясно може да се види, че се отнася до копирането на техниката за изстрелване на ретро-пропулсивния двигател на SpaceX. Посредством него се приземява ракетата Falcon 9. Част от парите ще се използват и за втори проект, който ще обсъдим по-долу.

Първата концепция за RETALT

„Възможността на ракетите Falcon 9, да се приземят и в последствие да летят отново, доминира глобалния пазар. Убедени сме, че е абсолютно необходимо да изследваме вариантите за подпомагане на кацането чрез ретро-пропулсивни технологии, за да имаме най-съвременните технологии за многократно изстрелване на ракети в Европа.“, гласи проектът.

Тестовете на SpaceX в областта на ретро-пропуслията започнаха още през септември, 2013-та. Тогава видяхме първия ъпгрейд на ракетата Falcon 9 – v1.1. Процесът включва пускането на Merlin двигателите докато Falcon се спуска към земята през атмосферата, при свръхзвукова скорост.

Повторното запалване на двигателите и контролирането на спускането чрез аеродинамични повърхности е голямо инженерно предизвикателство. В крайна сметка компанията постига забележителен успех.

Първоначално конкурентите на SpaceX гледат с насмешка на концепцията за вертикално кацащи ракети. Многобройните успехи на компанията накараха останалите да променят мирогледа си. Базираният в САЩ United Launch Alliance също вече разглежда как да използва ракетите си повече от един път. В Китай има дузини такива компании. Изглежда и от Европа са се сетили, че трябва да променят позицията си.

Европейските фирми признават успеха на SpaceX, но използват довода, че на континента, който изстрелва едва 5-10 ракети на година, това не е разумна опция. Не е устойчиво да се строи само по една ракета на година. Опитите до сега се състояха в намаляването разходите при традиционните проекти Ariane и Vega.

С RETALT Европа показва, че е неизбежно да работи без тази технология.

Както казахме, инженерите ще работят върху два проекта

Първият ще е ракета по подобие на Falcon 9, която е оборудвана с 9 модифицирани Vulcain 2 двигатели. Тя ще има капацитет да носи до 30 тона към ниската околоземна орбита.

Вторият е по-революционен, разработката на SSTO (single-stage-to-orbit) машина, по подобие на ракетата Roton, която е дело на Rotary Rocket, от преди две десетилетия. Предизвикателството е голямо, тъй като към момента няма напълно успешен проект, който да е преизползваем. Има проекти, които имат частичен потенциал за многократна употреба – Space Shuttle например. Споменатият проект Roton стига до работещ прототип в намален мащаб, но непрактичният му дизайн прави невъзможен по-нататъшен прогрес. Подобният проект DC-X също се проваля.

Концепция за DX-XA на NASA