Докато голяма част от света буквално се затвори по-рано тази година, глобалните въглеродни емисии спаднаха.

 Всъщност между януари и април те спаднаха с безпрецедентните 8,6% в сравнение със същия период на 2019 г. До края на годината се очаква общите емисии да бъдат някъде между 4-8 на сто под очакванията.

 Това е изключително важно: 8 на сто е приблизително половината от това, което Америка излъчва за цяла година и би било най-големият спад след Втората световна война.

 Всъщност сме били тук и преди, макар и в по-малка степен. По време на последната финансова криза преди десетилетие емисиите също спаднаха, когато икономиките навлязоха в рецесия. През 2008/09 г. те са намалели с около 1,3 на сто.

 Съществуват обаче опасения, че когато икономиките започнат да се отварят и възвръщането на растежа, всяко намаляване може да бъде заличено незабавно. Ако искаме да постигнем най-амбициозната цел на Парижкото споразумение за ограничаване на глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий, ще трябва да намаляваме емисиите с 8% всяка година през следващото десетилетие. 

Осигуряване на зелено възстановяване

 Някои кампании и политици искат правителствата да се възползват от момента и да гарантират, че зелените издънки на възстановяването наистина са зелени. Те твърдят, че вече е налична технологията за това. Нещата се промениха доста драстично през последните 10 години. Разходите за производство на електроенергия от слънчева и вятърна паднаха, а цената за производството на електрически автомобили също спадна. В политически план също сме на различно място, като много правителства - и наистина ЕС - се ангажират със зелена програма. И общественото мнение, поне тук в Европа, изглежда подкрепя борбата с изменението на климата. Анкетите предполагат, че мнозинството вижда климатичната криза толкова неотложна, колкото пандемията.

 Как да премахнем субсидиите за гориво на основата на въглерод, без да навредим на възстановяването? Как да насърчим повече хора да мислят за закупуването на електрически автомобили, когато те все още са скъпи? И колко инвестиции са достъпни, когато бюджетът е малък, да се харчат за зелени изследвания и разработки? 

Поглед върху наградата

 В момента акцентът е ясно върху непосредствените обществени здравни и икономически кризи, откриването на бизнеса и хората да работят отново. И не всички новини са добри новини за зелените кампании. Наблюдаваме отваряне на въглищни централи в Китай, докато президентът Тръмп облекчава регулациите за въгледобивната и нефтената промишленост. Но другаде има положителни признаци. Франция, при спасяването на Air France, настоя вътрешните полети да бъдат ограничени, ако влакът е опция, а Обединеното кралство обяви голямо въвеждане на пунктове за зареждане на електрически автомобили в цялата страна.

 Тази пандемия далеч не е приключила и вече е отнела стотици хиляди животи. Но човечеството е преживяло пандемиите и преди. В рамките на няколко години се надяваме, че ще бъде намерен лек или поне ще успеем да се справим с болестта. Битката за изменението на климата обаче е по-голямо предизвикателство - измерено през десетилетия. Надеждата за някои е, че вече има тази възможност да промените курса със зелено възстановяване. И с мощна комбинация от технологии и обществена и политическа воля това може просто да се случи.