Генералният секретар на германската обществена телевизия в разговор за качествената журналистика, пропагандата и заплахата от фалшиви новини пред Bloomberg TV Bulgaria.

"Радвам се, че мога да опозная България и да се запозная с медийния ландшафт в страната. За мен, за Германия и за цяла Европа свободата на медиите е изключително важна тема". Това каза д-р Сузане Пфаб, Генерален секретар на германската обществена телевизия ARD, в специално интервю за предаването на Bloomberg TV Bulgaria "Светът е бизнес" с водещ Николай Кръстев.

Как гледате днес на ролята на обществените медии в Германия?

Наскоро направихме едно допитване до хората в Германия, като им поставихме въпроса каква е ролята на ARD и CDF за тях. 80% от хората казаха, че те са неотменна част от свободата и демокрацията. Неотдавна федералният конституционен съд излезе с едно решение по този въпрос, в него стана ясно, че този модел на Германия, с обществените радио и телевизии все още не е загубил своята важност в ерата на цифровите медии.

Стават ли днес медиите жертва на комерсиализма?

Решението на съда засяга точно въпроса за обществените медии. Защо е толкова важно една институция, която се финансира от хората, да е ориентирана към благосъстоянието на обществото? Първо, защото във времето на интернет, на пазара има нови играчи, които са от една страна силни, от друга страна прибират една част от приходите за реклама - например Google и Facebook вземат част от рекламните приходи за себе си. Това означава, че има огромен натиск върху комерсиалните медии, които зависят от своите приходи, за да имат печалба. Затова е много важно да има радио и телевизии, които да се финансират по друг начин и да изпълняват своята обществена политическа роля.

Защо медиите в Европа се поддават днес на пропагандата?

Все още медиите се учат. Пропаганда винаги е имало, особено по време на криза и през войните. Германия по времето на Третия райх има огромен опит с пропагандата. Точно затова свободата на медиите и на изразяването им е толкова важна. Но разликата в сравнение със ситуацията преди 50 и преди 100 г. е следната: днес благодарение на интернет пропагандата се разпространява много бързо и източниците на пропагандата са доста по-непрозрачни. Живеем във времена на дезинформация и на фалшиви новини, това е мотото на последните две години. Задачата на медиите е да предложат качествена журналистика, да научат хората да работят с медиите и да разпознават фалшивите новини и дезинформацията, на кой източник може да се има доверие и на кой - не.

Не Ви ли се струва, че в последните години все повече липсват качествена журналистика и подготвени журналисти?

Не бих казала, че има по-малко качествени журналисти. За медиите, които трябва да се финансират чрез пазарни приходи, положението става много тежко. Качествената журналистикa иска много задълбочено проучване на всички гледни точки, задаване на въпроси на хората, без да се предлага от началото някакво твърдо мнение - всичко това струва пари, изисква съответното обучение и да се отдели време, пространство. Журналистите се нуждаят от време, за да могат да свършат работата си. А това е много трудно да се направи от медиите, които трябва да се финансират чрез приходи на свободния пазар. Интернет засилва една основна човешка черта – да се възприема силният глас и той да се чува много повече от задълбоченото мнение, което отчита всички гледни точки. Лошите новини се разпространяват много по-бързо от добрите.

Как Вие и Вашата медия се борите с фалшивите новини?

С добра журналистика и със специални формати, които дават възможност на зрителите да съставят собствено мнение по фалшивите новини, които се разпространяват чрез Интернет. Ние показваме фактите, контекста и даваме възможност на публиката сама да си изгради мнение (…). Разполагаме с голяма мрежа от кореспонденти, които веднага могат да отидат на място и да кажат какво е вярно и какво – не.

В последно време ставаме свидетели на хибридните атаки, в които се използват много сериозни и влиятелни медии. Как може да се избегне това?

Германия, а и други държави, много късно забелязаха, че се води война чрез медиите. Толкова сме свикнали в Европа, толкова е силна нашата традиция за демократичен дебат, с високия стандарт в журналистиката, с автентичната и етичната журналистика, че наистина ни отне много време, за да забележим, че целенасочено има дезинформация и пропаганда. Германия е типичен пример за това. Една от големите трудности, се състои в следното: ARD и CDF като обществени телевизии не са инструменти на пропагандата. Ние отразяваме събитията колкото може по-достоверно и от повече различни ъгли. Така че можем да се разграничим от други медии, които целенасочено правят пропаганда. Но това не е лесно да се направи. Най-лошото, което можем да направим, е да отвърнем на пропагандата с пропаганда. Трябва да разясним и да покажем къде точно се крие истината. Затова не е толкова важно само да се посочват фалшивите новини, важно е да се заостри чувствителността на хората, да им се каже, че този инструмент съществува, че може целенасочено да се провежда дезинформация.

Гледайте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria