В Дания училищата работят с новото нормално. Учениците от различни класове имат отделен вход, след което следват еднопосочен път към и от класните си стаи, така че да не минат покрай други деца по стълбите и в коридорите.

В класните стаи, всяко дете ще има двойно бюро за себе си, осигурявайки разстояние два метра един от друг.

И също като всички нас, те свикват да мият ръцете си... много.

Що се отнася до реда по време на междучасията, зависи от датските учители. Те трябва да се превърнат в полицаи, когато става въпрос за поддържане на двуметровото правило.

 Никой не би спорил, че новата система е идеална, но тя работи.

 Днес Белгия се присъединява към Дания и много други при възобновяването на учебния процес в начални и средни училища - с тези строги условия, разбира се.

 Но в други страни бушуват спорове относно връщането на учениците в класните стаи - най-вече във Франция и Англия.

 В петък във Великобритания се проведоха дискусии между синдикатите и правителствените научни съветници. Въпреки това, на срещата критиците на плана на правителството заявиха, че тя поражда повече въпроси, отколкото отговори.

 Учителите там, както и на други места, са загрижени, че децата може да се заразят и ще продължи разпространението на коронавируса на други ученици и на членовете на семейството си. Те също твърдят, че е почти невъзможно да се държат по-малки деца на безопасно разстояние един от друг.

 Правителството на Обединеното кралство прие, че има рискове. Майкъл Гоув, министър на кабинета - и бившият министър на образованието - каза през уикенда: „Единственият начин да се гарантира, че няма да хванете коронавирус, е да останете изцяло вкъщи. Винаги, винаги, винаги при всяко отслабване на тези ограничения съществува риск хората да хванат коронавирус."

Въпреки че, някои твърдят, че училищата са доста обезопасени. В документ на Националния център за имунизационни изследвания и надзор, който се фокусира върху случаите на COVID-19 в училищата в Нов Южен Уелс, се казва, че „децата не са основните двигатели на разпространението на COVID-19 в училищата или в общността“. Групата заяви, че нейните открития са в съответствие с други проучвания, които илюстрират ограничено разпространение сред децата и от децата към възрастните. Както и при толкова много по отношение на новия коронавирус, все повече има данни и доказателства, но засега няма категорични отговори.

Не всички държави обаче са съгласни с отварянето на училищата. Италия например заяви, че учениците няма да се върнат на училище до септември. И дори във Великобритания, Северна Ирландия и Шотландия не следват Англия, вместо това избират да изчакат, докато лятото свърши.

От друга стана има рискове, които може да нанесат щети от неоткриване на училища. Нека разгледаме първо икономиката. Ако училищата са затворени и грижите за децата са ограничени, много родители просто не могат да отидат на работа. Проучване от 2009 г., което моделира ефектите от закриването на всички училища и официални дневни центрове в Америка за един месец, поставя разходите на 0,1-0,3% от БВП. Продължителното затваряне няма да помогне за възстановяване.

 Тук няма лесни отговори. Повторното отваряне на училищата определено е риск, но изглежда балансиран риск и такъв, който в дългосрочен план може да се окаже най-малко вредният вариант.