Проектът за европейска тол директива е вероятно да стане част от инициативите на германското председателство на Европейския съюз.

Германският министър на транспорта Андреас Шойер е подготвил проектодокумент за въвеждане на всеобхватна пътна такса за всички видове автомобили в Европа, според информация на Ройтерс.

Той предвижда до осем години почти всички превозни средства на магистралите, включително камиони, лекотоварни автомобили и леки коли, да плащат такси съгласно проекта за европейска тол директива.

В страните членки на ЕС като България, които вече са въвели система за таксуване, таксите ще се налагат за всички превозни средства без автобусите, се отбелязва в документа, който Шойер е предложил за обсъждане първоначално на германските министри.

Ако бъде гласуван от тях и бъдат преодолени възможни разногласия в управляващата коалиция, това може да стане официално германско предложение по време на председателството на ЕС, което продължава до края на годината.

Мотивите за проекта на Германия за европейска тол директива са предимно свързани с опазване на природната среда. Тол таксата, базирана на разстояние, се възприема до голяма степен като мярка, която ще помогне в борбата срещу изменението на климата.

Каква е ситуацията в България?

През март 2020 г. тол системата е въведена, като правителството направи множество отстъпки пред исканията на превозвачите, като намали значително обхвата й и размера на таксите.

Заради кризата с COVID-19 беше въведен гратисен период на използването й. Въпреки това, в края на юли някои представители на бранша поискаха връщане на винетките и изразиха недоволство от методите на заплащане на тол таксите – бордови устройства, GPS тракери и маршрутни карти.

Българската тол система е най-модерната в Европа, защото е една от най-скоро въведените в експлоатация, допълва Ройтерс.

Ползвателите могат да сключват договори онлайн, имат пълен достъп в реално време до индивидуалното потребление на всяко превозно средство и визуализация върху карта на маршрутите, онлайн платформи за заплащане на такси чрез всички безплатни методи - автоматичен толинг, маршрутни карти и винетки. Системата е създадена да таксува стандартно с бордови устройства, произведени за целта. Но по настояване на бранша, държавата прие за възможно заплащане на тол и чрез GPS тракери.