Как големите фирми подпомагат социалното развитие на регионите

Наталия Димитрова, помощник на председателя на УС на "Лукойл Нефтохим Бургас" отбеляза приноса на компанията за региона


Бизнесът все повече помага на общините и социалните общности в регионите

Бизнесът все повече инвестира в инициативи, които подобряват средата и живота на местните общности, а сътрудничеството с местните власти и неправителствените организации се задълбочава. Това е изводът от конференцията на колегите от "Икономист" и БСК "Бизнесът и регионите", посветена на въздействието на големия бизнес върху социалното развитие и качеството на живот в регионите. Поканени бяха представители на най-големите фирми в страната. Ще ви запознаем с презентациите на част от тях.

Наталия Димитрова, помощник на председателя на УС на "Лукойл Нефтохим Бургас"

Колкото по-крупен е един бизнес толкова по-осезаемо е неговото влияние върху социално-икономическата среда в региона, в която осъществява своята дейност. Осъзнавайки своето значение и отговорност ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас съзнателно насочва усилия за развитието на отношенията си с всички заинтересовани страни, започна с презентацията си Наталия Димитрова.

Тя отбеляза, че „Лукойл Нефтохим Бургас“ несъмнено заема значимо място на икономическата карта на България. Това е най-крупното предприятие в страната, най-големия производител на горива и нефтопродукти за българския пазар, крупен инвеститор с инвестиции над 3 милиарда щатски долара, значим фактор на пазара на труда, генериращ значителна постоянна и временна заетост в региона.

„Лукойл Нефтохим Бургас е част от групата Лукойл – една от десетте най-крупни вертикално-интегрирани нефтени компании в света. Същевременно това е компания със силна корпоративна култура и една от първите руски компании, които се присъединяват към глобалния договор на ООН и сред първите, които започват още през 2005 г. редовно да публикуват отчети за дейността си в областта на устойчивото развитие“, допълни експертът.

Наталия Димитрова маркира, че компанията винаги е поемала корпоративна отговорност и е помагала в обществени каузи.

„Хората са основен актив и носят мощен потенциал за развитие. Затова Компанията се стреми да бъде най-добрият работодател и да привлича най-добрите професионалисти, готови и способни да допринесат максимална полза за успешното й развитие. Благодарение на социалната политика на Компания ЛУКОЙЛ и конструктивния диалог със Синдиката на българските нефтохимици колективният ни трудов договор е сред най-добрите в България“, допълни Димитрова.

Освен достойното заплащане на нефтохимиците е осигуряват и множество социални  придобивки.

Дружеството инвестира и в модернизация на производството и в последните години бяха затворени старите мощности, изградени бяха нови инсталации, използващи съвременни върхови технологии, обезпечени с надеждно модерно оборудване, минимизиращо рисковете от замърсяване в резултат на производствени аварии. Рафинерията премина на екологични чисти горива за инсталациите си. Въведе се надежден мониторинг на всички аспекти на околната среда. По данни на Асоциацията на европейските преработватели Лукойл Нефтохим Бургас е сред 10% най-добри рафинерии в ЕС по нива на емисии на тон преработка.

„Сътрудничим си и с образователните учреждения. Работим с висши учебни заведения за разрешаване на производствени въпроси, например университет „Проф. д-р Асен Златаров Бургас“ и с Химикотехнологичния и металургичен университет в София. През последната година работим по своя програма за популяризиране на професията на нефтохимика в основните и средните училища“, каза още на форума Наталия Димитрова.

«ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас АД активно участва в живота на общините Бургас и Камено. Водено от философията на Компанията „ЛУКОЙЛ", че благотворителната дейност е неразделна част от съвременното предприемачество и неговата култура, предприятието инвестира в развитието на социална инфраструктура и реализира проекти с широк обществен достъп. Дарихме Дома на Нефтохимика в сърцето на Бургас, работническото общежитие в ж.к.Лазур, което днес е детска градина, спортен комплекс. Подкрепихме финансово обновяването и реконструкцията на ред социално значими обекти: реставрацията на външната фасада и стъклописите на главния храм на града - Св.Св. Кирил и Методий, читалищата в Камено и Долно Езерово, поликлиниката в Камено“, коментира Наталия Димитрова.

Лукойл Нефтохим Бургас има и множество проекти, насочени към децата – строителство и модернизация на спортни и детски площадки, реновиране на училища и детски градини.

„И тъй като благотворителността е част от корпоративната ни култура самите нефтохимици с готовност се включват и даже сами организират дарителски и доброволчески акции. Така например работниците и служителите на Лукойл Нефтохим Бургас и нашите фирми партньори, работещи на производствената ни площадка, редовно са сред най-големите дарители физически лица в кампанията Българската коледа. Миналата година, например, засадихме 400 дръвчета в Камено, дарени от нас. Също миналата година Съветът на младите специалисти ремонтираха и боядисаха оградата на детска градина „Коледарче“ в Долно Езерово, а предходната година благоустроиха и двора на ОУ „Христо Ботев“ в кв.“Долно Езерово“. Ежегодно младежите правят дарения на домове за деца в неравностойно положение“, припомни Наталия Димитрова.

Към Лукойл Нефтохим Бургас бе създаден и Обществен съвет, в който участват областният управител, кметовете на Бургас и Камено, депутати, представители на академичните и културни среди и журналисти.

„В днешно време бизнесът и особено крупният бизнес все повече осъзнават своята свързаност, зависимост и значимост за социално-икономическото развитие на регионите, в които осъществява своята дейност, и факта, че корпоративната социална отговорност не е мода или допълнително бреме, а ефективен инструмент за създаване на ценност за всички заинтересовани страни: акционерите, служителите, обществото, държавата. И този инструмент, когато бъде заложен в основата на корпоративната култура и намери реализация във всеки аспект на нейната дейност, осигурява дългосрочното устойчиво развитие на този бизнес“, завърши презентацията си Наталия Димитрова.

Валентин Ганев, директор на "Идеал Стандарт-Видима":

 Според Валентин Ганев, директор на "Идеал Стандарт Видима" предприятие, в което работят 3200 души,сътрудничеството с община Севлиево е много добро. Дружеството е обновило парка до моста Кольо Фичето, детски площадки, като част от тези дейности се извършват и с труда на неговите служители. Фирмата подкрепя образованието, като осигурява обучение и материална база на учениците от местния техникум.  Всяко лято студенти от Севлиево и региона имат възможност за платен стаж и работят, а част от тези кадри остават на работа в завода. "Идеал Стандарт Видима" осигурява на децата и учениците възможност за участие в кръжочни и извънкласни форми - спортни и творчески клубове.

Кристина Богданова, директор в "Албена" АД:

За да се справи с проблемите с намиране на кадри в туризма "Албена" АД залага на инвестиции в обучение и личностно израстване на персонала. "Сезонно имаме нужда от 6 хиляди души и затова работим активно с Бюрата по труда, за да преквалифицираме безработни хора", коментира Кристина Богданова от "Албена" АД. Тя допълни, че компанията участва в проекта "Домино" и е заявила три паралелки в професионалната гимназия по туризъм във Варна - две за помощник-готвачи и една за кетъринг. Компанията предлага безплатно материалната си база на професионалните гимназии от страната, за да могат те да добият реална представа за професията, която искат да упражняват. "Инвестираме стотици хиляди лева във втершоноведомствени обучения", допълни Богданова.

Никола Белишки, кмет на Панагюрище:

Кметът на Панагюрище Никола Белишки заяви, че общината дължи добрия си стандарт на факта, че има големи предприятия, като "Асарел Медет", както и че е център на оптичната промишленост у нас. 1800 специалисти са заети в това производство. "Това се нарича устойчивост. Всяко едно предприятие търси помощ от по-малките фирми", допълни Белишки. Като пример за добро сътрудничество на бизнеса и общината Белишки даде завършването на водопровода в Панагюрище. "Асарел Медет ни помогна и това е пример защо бизнесът и местната власт трябва да са заедно", убеден е кметът на града. Той допълни, че бюджетът на Панагюрище е 15-16 млн. лв. От концесионни такси се получават малко над 1 млн., което дава по-големи възможности за осигуряване на съфинансиране, което води и до това, че общината е привлякла 80 млн. лв. по европрограми. Общината има и доста договори за дарителство и спонсорство на културни проекти.

Милена Драгийска, изп. директор на „Лидл България“:

Единни стандарти без компромис плюс регионално напасване – това е формулата на работата на „Лидл България“, казва Милена Драгийска. И доказва с числа защо фирмата е ключов инвеститор, коректен работодател и отговорна компания. В изграждането на логистичния център „Кабиле“ например са вложени 80 млн. лв., изградени са над 7 км газопровод, разкрити са 150 нови работни места, а сградата е получила сертикат за енергийна ефективност BREAM – единствена в България с такъв. 2728 са служителите на „Лидл“ , 8,4 млн. лв. са платените осигуровки, 3,4 млн. - местни данъци и такси. Вложени са над 1 млрд. лв. за 10 години в оборудване и строителство. Начална заплата на касиер-продавач в София е 1200 лв., в голям град – 1050 лв., в среден град – 900 лв., в малък град – 800 лв. Има четири нива на възнаграждение. На четвъртата година работещият в София ще взема 1550 лв., а в малък град – 1050 лв. Служителите получават по 60 лв. ваучери за храна, имат допълнително здравно осигуряване и карти за спорт. Електронно се следи работното време и всеки сам е господар на работата и почивките си, обяснява Драгийска. За трета година „Лидл“ провежда социално отговорната си инициатива "Ти и Lidl за по-добър живот", добавяйки 3 ст. от всеки касов бон за благотворителен фонд, който инвестира в проекти за образование и устойчиви за местните общности дейности. Отпускат се грантове до 10 000 лв. Във фонда досега са събрани 390 000 лв. и са подсрепени 51 проета, включително в градове и села, където „Лидл“ няма магазини.


В категории: Бизнес