Първият лекотоварен електрически камион ще се разработва и произвежда в Пловдив.

Проектът е дело на инженери от най-голямата българска компания за производство на кари и бе представен пред научни работници, преподаватели, студенти от пловдивския филиал на Техническия университет и медии.

Инвестиционният бюджет е около 500 000 лева, финансирането е със средства на компанията съвместно с Изпълнителната агенция за насърчаване на малкия и средния бизнес, която ще подпомогне проекта с 242 000 лева. Той ще приключи с изследване на два конкурентни прототипа на лекотоварен електрически камион, а първите два български електрически камиона трябва да бъдат готови до година и половина.

Проектът е насочен към производството на серия от машини, специализирани за работа в градска среда. Гамата включва хладилен фургон, самосвал, цистерна за течни продукти, снегорин, електровоз за поддръжка на градски пространства.

"Очакванията са големите градове да ограничат или дори спрат в центровете автомобилите и камионите с бензин и дизел и да останат превозите само с електричество и газ", обясни изпълнителният директор на инж. Петър Петров.

Изследване на екипа на проекта е показвало, че в периода 2017-2019 г. производството на машини от типа електрически камиони се увеличава средно 2,2 пъти годишно при снижаваща се продажна цена. Със същия темп нарастват поставените зарядни устройства в градовете, летищата и други обществени пространства, допълни инж. Петров.

Според ръководителя на проекта инж. Георги Вълков, единият от прототипите на новите лекотоварни електрически камиони ще бъде задвижван с литиево-йонна батерия, а другият – с оловно-кисела батерия.

"Важно е да се преминава постепенно към такъв тип електрически превозни и товарни средства, защото са икономични, екологично чисти и са автономни. Скоростта на българските електрически камиони ще бъде около 45 километра в час, а цената за зареждането на батерията няма да надвишава 4 лева", посочи инж. Вълков.

Возилата ще имат прогнозен пробег от около 120 километра, ще са в състояние да се движат 8 работни часа, а товароносимостта ще бъде до 1,7 тона. Камионите ще разполагат с нов тип литиево-йонни батерия или оловно-кисели батерии, с които имат по-продължителен живот и по-голямата издръжливост на натоварвания.

"Разработването на електрически камион не е случайно хрумване и ние от доста време работим в тази насока. Излизането на новите ни машини в градска среда е техническо предизвикателство, което не можем да решим, ако просто копираме световен опит", каза още инж. Вълков.

Екипът на проекта не скри амбициите си да намери постоянен пазар но новите електрическите камиони, като се насочи на първо време към Китай, Виетнам и Полша.

Според експерти цените на електрическите камиони на международните пазари в момента варират от 10 000 хиляди долара за най-простите конструкции и достигат до 30 000 долара за превозните средства с повече екстри, като например климатици и електроника за прецизно маневриране и др Пловдивският екип иска да бъде конкурентен на пазара.

Първият български електрически камион все още си няма име. Предстои патентоването на новия продукт и узаконяването му, да да получи лиценз да движение по улиците и пътищата.

Снимката е илюстративна