Институтът за пътна безопасност разпространи становище, в което упреква Пътна полиция и Агенция "Пътна инфраструквтура" заради катастрофите

"През изминалата седмица за пореден път станахме свидетели на безпомощност от страна на държавните институции, отговорни за пътната безопасност", казват от института.

Според становището им, всеки път когато има засилен трафик във връзка с почивните дни отговорните институции се надпреварват да ни уведомяват за мерките, които ще предприемат. "В последния почивен ден, 8 септември 2019 година сме свидетели на абсурд след абсурд от страна на Пътна полиция и АПИ. Създадената организация на движението от тях предизвика километрични задръствания по всички пътища в страната. Създадоха се опасни ситуации по магистралите и съответно и тежките пътнотранспортни произшествията не закъсняха. Отговорните за безопасността на движението по пътищата поставиха обществото за пореден път пред ситуация всеки сам да се оправя", казват още те.

Според тях също така има проблем с неуредицата по отношение на т. нар. електрически тротинетки и обществото е силно объркано и разделено по този въпрос. "Никой към настоящия момент не може да отговори законни ли са или не тези устройства, къде може да бъдат управлявани и къде, от кого, как? Институциите отново тичат след проблемите, в крайна сметка поне от две години се знаеше, че електрическите тротинетки започват да навлизат и в България, но никоя не направи нищо", обясниха от института.

По думите им сме свидетели на противоречиви и безразсъдни действия от страна на Столична община, Пътна полиция и Държавна Агенция "Безопасност на движението по пътищата". Едните казват, че от тях нищо не зависи, другите, че до няколко дена ще бъде готова проекто наредба, а третите глобяват ползвателите на ел. тротинетки.

"Безумието стига до там, че една асоциация, създадена от Столична община, започва да подписва меморандум/правила за използването на електрически тротинетки, които правила ще регулират използването на тези устройства. Не става ясно каква е правната му стойност, защото меморандумът е "Дипломатически документ, в който са изложени подробности за развитие на спорен въпрос и становищата на различните страни по спора за него". Това поражда някои интересни въпроси като това например как така една неправителствена организация подписва меморандум, т.е. дипломатически документ с частни фирми и на базата на него се насърчава употребата на електрическите устройства без наличие на национално законодателство. Свидетели сме на изказвания на общински съветници, че Столична община не може да контролира фирмите, които използват нейната инфраструктура за отдаване под наем на електрически тротинетки. Този абсурд за пореден път ни доказва безпомощността на държавата да се противопостави на пътнотранспортния травматизъм. В Института за пътна безопасност ежедневно пристига информация за пътни инциденти с електрически тротинетки. Само за изминалата седмица те са 11 за град София", казват още те.