Сдружение "Национален автоинструкторски съюз", Съюз на българските автомобилисти и Сдружение "Български автоинструкторски съюз" не са съгласни с увеличаване на задължителните часовете за кормуване от 31 на 42 часа, както и с намаляване на теоретичното обучение с 14 часа.

Автоинструктури на протест край "Невски: Не искаме селфита, а контрол!

В своя позиция те подозират "корупционна сделка във вдигането на часовете по практика, защото то е обвързано с въвеждането на GPS системата за контрол на практическото обучение. За този контрол ще се плаща на частна фирма".

Автоинструкторите са категорични, че необходимостта от контрол върху тяхната дейност ще отпадне в момента, в който изпитът стане обективен и се премахне всяка възможност за корупция при него.

Кормуването скача на 42 часа! 15 в трафик, мъгла, нощем и на магистралата

Само преди 15 дни стана ясно, че образователният министър Красимир Вълчев е разписал промените в учебната документация за обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС.

Увеличаването на задължителните часове за управление на кола (категория В) е една от важните промени, в които е разписана минимум 6 часа управление на автомобила извън населено място.

Три от тях задължително по магистрала, скоростен път или път с интензивен автомобилен трафик.

Подобно изискване се залага за първи път - досега управлението на магистрала или скоростен път не е било включено в изискванията за провеждане на шофьорските курсове и се е организирало само при инициатива на инструкторите.

Акцентира се и върху създаването на умения за шофиране в градовете, и то с голям трафик. Затова се изисква да бъдат изкарани минимум 10 часа управление на колата по улици и булеварди с голяма интензивност на движението.

Досега нямаше кормуване през нощта, но с промените се изисква поне два часа управление на автомобила в тъмната част на денонощието и при намалена или ограничена видимост. Целта е създаване на умения за управление на светлините.

Не се въвежда обаче задължението за кормуванена на полигон.

Промените в практическото обучение на кандидат-шофорите пък се правят заради високия брой катастрофи.

"Голяма част от тях са с участие на млади и недостатъчно опитни шофьори, заради повишената интензивност на пътния трафик, относително високия дял на произшествие на скоростни пътища, при намалена видимост и през нощта", аргументира се тогава министърът.

Друга новост е предвиденото намаляване на часовете за теория. В момента те са 40, свалят ги на 26. 24 от тези часове ще бъдат за модул "Безопасност на движението по пътищата" и 2 за устройство на автомобила.

Листовките по кормуване – абсурдни! Въпрос: В кой ъгъл се поставя винетката?

От обучението за книжка за управление на кола отпадат правилата за управление на мотори - тоест за категории А, А1, А2.

В момента в листовките има немалко въпроси за мощността и кубиците на моторите и ред други излишни на шофьорите на коли знания. Мотивът те да са включени в обучението е, че трябвало да се правят отделни листовки за кандидат-мотористите. Сега вече промяната е факт.

И една от най-важните промени, за които се говори от няколко години, е обучението с видеоклипове. Предвижда се при теоретичния изпит в листовките да има един или два клипа, които да проверят уменията на кандидат-водача да се справи в реална ситуация. Това ще го въвежда поетапно "Автомобилна администрация". С тях ще се проверяват възприятията и реакциите на кандидата за книжка.