Две новини на тема "газ и гориво" дойдоха в един и същи ден. В Русия, в Южно-Сахалинск, на 2 март бе открита двудневна конференция за „прехода към използването на природен газ като моторно гориво". А в Германия, в Дюселдорф, германският вестник "Ханделсблат" публикува статия, в която казва, че Volkswagen (VW), най-големият автомобилостроител не само в Европа, но и в света, "се сбогува с природния газ", предаде БГНЕС.

19 модели на CNG на VW, Audi, Skoda и Seat

В интервю за "Ханделсблат" директорът за развитие на VW Франк Уелш обяви, че концернът спира разработването на нови модели леки автомобили, използващи сгъстен природен газ (CNG). Пускането на 19 модели на марките VW, Audi, Skoda и Seat с оборудване за функциониране на газ, ще продължи, но "няма да има нови поколения от тези автомобили". Така че в най-добрия случай остават 7 години за автомобилите на CNG, защото точно толкова обикновено е животът на такива автомобили, отбелязва изданието. Само че след пет години в Европа следва да бъде въведен нов екологичен стандарт Euro 7 (Евро 7), а редица VW двигатели с газово захранване вече няма да отговарят на по-строгите стандарти за емисии, отбелязва изданието. След изявленията на Франк Уелш стана ясно, че концернът няма да модернизира подобни двигатели, харчейки за това десетки милиони евро. Така че е напълно възможно VW да изключи производството на газови автомобили по-рано, особено ако обемът на продажбите продължава да намалява, предупреждава "Ханделсблат". "Ди Велт" също писа за изключително ниското търсене в Германия на леки автомобили, използващи газови двигатели седмица по-рано в статията "Краят на автомобилите на природен газ".

Продажбите на германски автомобили за газ падат

За 2019 година, в Германия, която е най-големия автомобилен пазар в Европа, са регистрирани само 7 623 нови автомобили на пропан-бутан, което е с 29,4 процента по-малко в сравнение с година по-рано. Това е 0,2 процента от общите продажби. В същото време броят на автомобилните компресорни станции за зареждане с газ, които и така са толкова малко в Германия, е намалял още повече: от 867 през 2018 г. до 837 в момента.

Област Сахалин иска да половината от автомобилите там на газ

Трябва обаче да се подчертае, че тази компания е ангажирана на европейския пазар, както и компанията „Газпром гориво за двигатели на газ“ вътре в Русия, не само със сгъстен, но и втечнен природен газ (LNG). Това гориво се използва като правило не от автомобили, а от камиони (както и кораби) и то, за разлика от CNG, се счита за доста обещаващо, но в статията на "Ханделсблат" не се говори за това. Тя е посветена само на автомобили на CNG и предстоящото излизане от този пазар на основния производител Volkswagen и всички негови дъщерни марки.

В резултат на това в този сегмент от големите играчи ще остане само Fiat Chrysler. Но големият въпрос е дали италиано-американската компания, особено след планираното сливане с френската група PSA (Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall), ще продължи да служи на ниша, която световният лидер в бранша счита за безперспективна? Дори и Италия, родината на Fiat, да остане и до днес, с голям марж от Германия, най-важният пазар за автомобили с бензин. Общият им брой по пътищата на страната вече е около 1 милион. Между другото, именно Италия се готви да настигне и дори да надмине прехвърлянето на превозни средства на газово моторно гориво Сахалинска област, съобщи нейният вицепремиер Владимир Сидоренко на конференция в Южно-Сахалинск, съобщава порталът Skhalin.info. Въпросът е да се прехвърли половината от всички автомобили в региона на газ в рамките на пет години, пише ТАСС. Губернаторът на региона Валери Лимаренко обяви, че властите ще компенсират жителите на 100 процента за разходите за съответното преоборудване на техните автомобили. С други думи, те ще го направят безплатно за сметка на бюджета.