Множество автомобили се продават с манипулиран километраж. Вероятността да попаднем на такъв не е никак малка. Можем ли да го избегнем?

Според статистиката в Германия всеки трети продаден автомобил е с манипулиран километраж. Можем само да гадаем каква част от тези коли, както и от пристигащия „нов внос“ от Италия и други европейски държави в България е с редовни показания. Но „майсторите“ оставят следи.

Играта е като на котка и мишка. Производителите непрекъснато подобряват софтуера в автомобилите си, който трябва да ги предпази от манипулации. Но мошениците намират вратички само след няколко дни. Според експерти купувачите са в лоша позиция, тъй като измамите се откриват трудно.

Но начини има. Манипулираният километраж трудно може да бъде доказан технически, но добро проучване и внимателна експертиза на автомобила помагат за откриване на скритите километри.

Какво може да направи всеки? Проверете внимателно всички документи, с които върви автомобила. Всеки автомобил трябва да има актуален документ от технически преглед. На него към момента на извършване на прегледа се отбелязват и изминатите километри. Така на база на стари прегледи може да се възстанови изминатата дистанция. Фактурите от ремонти по правило също съдържат информация за пробега. Същото важи и за сервизната книжка.

При някои автомобилни производители по номера на шасито може да бъде проверена пълната техническа история и обслужване на даден автомобил. В този смисъл допълнителна сума за преглед в оторизиран сервиз винаги си заслужава. Ако продавачът отказва категорично такъв преглед, откажете се.

Проверете внимателно автомобила. Поглед под капака показва кога е извършена последната смяна на масло. Обикновено някъде из моторния отсек виси бележка кога и на какъв пробег е налято новото масло. Тези данни трябва да съвпадат с останалите документи.

В салона също може да има следи. Износването може да ви подскаже дали километражът е реалистичен. При интензивно и продължително използване на седалките, волана или скоростния лост, по тях остават много следи. Педалите също показват дали автомобилът е каран много. Според данни на Auto Club Europa (ACE) подобни следи се появяват след пробег от поне 120 хиляди километра, но не и преди това.

Свържете се с предишните собственици или сервизите, в които автомобилът е обслужван. В някои европейски документи за собственост имената на предишните собственици съществуват. Така може да се информирате за предишния пробег, пише automedia.bg.

Сервизите от своя страна съхраняват данни за обслужваните в тях автомобили с години. Ако разполагате с имената или други данни от предишния собственик, автомобилът лесно може да бъде идентифициран, а с него и историята на обслужването и съответните пробези.