За Amazon вече не е достатъчно лидерството на онлайн пазара. След като първият уникален магазин без каси отвори врати в Сиатъл, новите супермаркети, следящи вашите покупки с помощта на камери и изкуствен интелект, започнаха да се появяват в редица големи американски градове. Плановете на компанията са мащабни: да се завземе целия офлайн ритейл,като през следващите две-три години се изградят още минимум 3000 от тези роботизирани магазини. Но далеч не всички харесват това положение на нещата. Много градове и дори цели щати най-неочаквано започнаха да пречат и се опитват да забраняват появата а Amazon Go на тяхна територия.

Експертите се опасяват, че появата на един толкова голям играч в тази сфера може да унищожи хилядите неголеми магазини, големите търговски мрежи от типа на 7-Eleven и дори заведенията за бързо хранене и пицариите. Джеф Безос заяви, че именно тези робомагазини ще дадат възможност на Amazon да извърши революция в офлайн търговията, точно както се случи с онлайн продажбите през 2000-те години.

Още в началото интересът към безкасовите магазини бе огромен. Когато в Сиатъл отвори врати първият робомагазин на Amazon, обявен като магазин без касиери и опашки, пред него се образува голяма опашка от любопитни хора. На входа потребителят само показва своя смартфон, на който е стартирано приложението на Amazon, а след това просто взима от щандовете необходимите стоки и излиза. Компютърна система с компютърно зрение и машинно обучение пресмята сумата, която трябва да бъде заплатена. Купувачите влязоха в ролята на тестващи и осигуриха повишено натоварване на системата. Проведеното изследване показа, че робомагазинът Amazon Go работи без забележки. Специалисти, журналисти и обикновените потребители се опитаха и опитват да излъжат системата, най-често като вземат някакъв продукт и го заменят с друг. И досега не е регистрирана нито една грешка в работата на компютърната система.

С появата на новината, че Amazon Go ще се разширява на цялата територия на САЩ, акциите на големите търговски вериги като Walmart, Target, Kroger в края на 2018 година паднаха с 3-4%. Ако бъдат отворени 3000 подобни магазина на територията на страната, Amazon Go очевидно ще стане една от най-големите търговски мрежи в САЩ. Планът на разширяването е изключително агресивен и съвсем типичен за Джеф Безос: десет магазина към днешен ден, 50 роботизирани супермаркета към края на 2019 година, няколко стотици през 2020-та и после изведнъж – 3000 роботизирани магазина към 2021 година. Amazon възнамерява да изразходва за осъществяването на този проект над $3 милиарда. Това са камерите и компютърното оборудване, необходимо за системата за следене на потребителите. Сумата изглежда голяма, но всъщност това е нищо в сравнение с годишните разходи на компанията, които за 2018 година достигнаха $200 милиарда.

Инвестицията си струва, понеже по този начин може да се получи много голям пазарен дял. Към днешен ден в САЩ има около 156 000 работещи магазини и магазинчета. Около 125 000 от тях се намират на бензиностанциите. Годишният оборот на тези обекти (без горивото) е над $350 милиарда. Ако Amazon успее да вземе за себе си това „парче от пицата“, при това при минимално използване на работна сила, позицията на Amazon в рейтинга на най-влиятелните американски компании ще скочи нагоре.

Тълпата имитатори

Една година след появата на първия Amazon Go, който веднага доказа, че тази концепция е много успешна, в много страни, щати и градове започнаха да се появяват конкуренти. Младите стартъпи и отдавна утвърдените гиганти в тази индустрия се обединиха и започнаха да работят заедно, само за да не допуснат Amazon да завладее новия пазар.

Разбира се, никой не мисли, че директно може да победи Безос. Всеки стартъп си има своя особеност, благодарение на която възнамерява да догони Amazon. Така например, Mighty AI, въпреки че е основан в Сиатъл, се премести в Детройт, за да бъде възможно най-близо до офисите на автомобилните компании. Почти всички по-големи автомобилни компании работят върху софтуер, който дава възможност на автомобилите да различават обектите в реалния свят. Mighty AI иска чрез съвместната работа с автомобилните компании значително да подобри софтуера на камерите, използвани в роботизираните магазини.

Walmart се опитва самостоятелно да разработи цялата технология, а Kroger помоли за помощ Microsoft, като възнамерява със своята нова технология към 2020 година да повиши своите доходи минимум с $400 милиона.

Калифорнийската компания AiFi отиде още по-далече дори и от Amazon Go. Нейният магазин, който засега е прототип, бе показан в Ню Йорк преди два месеца, е напълно автоматичен и роботизиран. При Безос засега е автоматизирано само разплащането – идеята е хората да не мъкнат със себе портфейли и кеш – пари в брой. Но лавиците в магазините се зареждат от работниците, а това са си потенциални човешки грешки. При AiFi зареждането става автоматично, както в един голям търговски автомат. Прототипът заема около 15 квадратни метра, като хора са необходими само за неговото изграждане.

Майкъл Сусвал, съоснователят на стартъпа Standard Cognition, който стана известен с разработването на ИИ, който може да определи крадците още преди извършването на кражбата, твърди, че Amazon просто е станал катализатор на новата идея.

„Технологията за магазини без каси и касиери бе вече назряла. Новите разработки в областта на машинното зрение и изкуствения интелект излязоха на ново, по-високо ниво. Amazon просто привлече много внимание към тази идея и успешно я разви. Появата на Amazon Go и закупуването на Whole Foods накара много хора, особено топ-мениджмънта на супермаркетите и големите магазини сериозно да се замисли. Всички съвсем ясно разбраха, че е необходимо колкото се може по-бързо да внедряват иновации, понеже в противен случай ще останат зад борда“.

Инвеститорите също проявиха огромен интерес към тази нова търговска сфера. В стартъпи, занимаващи се с роботизация на магазините, през 2018 година бяха налети $111 милиона! За сравнение, само две години преди това, за подобни цели се отделяха няколко стотици хиляди долара, а компаниите, успели да получат $400 000 се считаха за големи късметлии. А днес в Сан Франциско на всеки две седмици отваря врати ново тестово роботизирано магазинче на поредния стартъп.

Сусвал каза още, че програмата минимум за всеки от тях е да се продаде на Amazon, а програмата максимум – да създаде и патентова такава технология, без която в близко бъдеще няма да може да мине нито един магазин.

Защо има градове, които са против?

Много градове и щати яростно се съпротивляват на откриването на появата на магазините Amazon Go. Критиците казват, че тази технология още повече увеличава пропастта между бедни и богати. При това проблемите са цели три.

Първо, няма касиери и сходните категории работници. Тези магазини се интересуват само от IT специалистите, които могат да повишат качеството на софтуера. А това означава още по-малко работни места, с които и така има сериозни проблеми.

Второ, на много хора съвсем не се харесва тоталното следене на гражданите, особено от страна на частните компании. След скандала с Facebook, кой ще гарантира, че Безос един ден няма да реши да продава записаните в неговите магазини видеа. Дава се и интересен пример. Представете си, че по някаква причина станете известни и изведнъж се окаже, че купувате детска храна, а нямате деца? Или всеки петък си купувате голямо количество алкохол? Налична е голямо количество чувствителна информация, идеална за някой жълт таблоид.

И трето, най-главното, тези магазини не приемат пари в брой. Това е и тяхната същност, но бездомните, много бедните, както и децата, не могат нищо да купят от Amazon Go.

През месец март щатът Ню Джърси забрани повечето видове безкасови магазини. През месец февруари същия закон прие и Филаделфия. Масачузетс още от 1978 година забранява всяка „дискриминация“ срещу клиентите, използващи кеш. Сан Франциско, Чикаго, Вашингтон и Ню Йорк също възнамеряват тази година да приемат подобен закон.

Главният аргумент срещу роботизираните магазини е, че най-бедните слоеве на населението нямат смартфони, в които да се стартират необходимите приложения и нямат кредитни карти. Да, цифровите разплащания сериозно намаляват времето на транзакциите. Те са удобни, намаляват рисковете от кражби, няма опашки от чакащи хора. Но това са удобства за средната класа, а за по-бедните това е реален проблем. Не стига, че на тях не им достигат парите за храна, но и все повече намаляват магазините, откъдето физически могат да си я купят.

През 2018 година 6,5% от пълнолетните американци не са имали сметка в банките. Още 19% имат сметки, но не ги използват за пазаруване, а преди всичко за получаване на заплатата. Дори хората с що годе по-стабилен доход не се решават да използват подобни банкови сметки, за да не се съблазнят да вземат стока на кредит и да плащат всеки месец. При бездомните проблемите са още по-сериозни: много от тях нямат никакви документи, за да си открият сметка.

Има сериозни опасения, че ако магазините от типа на Amazon Go започнат да побеждават обикновените супермаркети, парите в брой ще си останат привилегия за уличните сергии и малки магазинчета, при това за кратко време. Много ресторанти също вече не приемат кеш, понеже по този начин намаляват с около 10% разходите си. Аналитиците на Crone Consulting прогнозират, че след пет години повече от една трета от ритейла ще бъде безкасов. Към днешен ден безкасовата търговия на дребно в САЩ е 17%. Има голяма вероятност ресторантите и роботизираните магазини да са отворени само за състоятелните клиенти, които имат банкова сметка и добра кредитна история.

Много страни открито подкрепят безкасовите разплащания и безкасовите магазини. Почти половината китайци използват смартфоните си за покупка на стоки. Правителството на Индия счита цифровото разплащане като начин за борба с корупцията. Швеция например, е държавата, в която се използва най-малко кеш – през 2018 година само 25% от нейните жители само един ден в седмицата са използвали пари в брой – останалите 75% не използват кеш.

Но Швеция започна да променя позициите си. Преди три седмици държавата прие закон, задължаващ банките да обработват и да дават книжни пари. Държавата се страхува, че парите в брой твърде бързо ще изчезнат и това може да създаде големи трудности за хората, които не са преминали към информационния век – престарелите и живеещите в провинцията.

А вие как мислите? Дали наистина, ако няма кеш, няма и проблеми? Дали с новите безкасови технологии проблемите ще станат по-малко или повече?