COVID променя не само ежедневието ни, но и практиката как фирмите да раздават коледни бонуси. Шефовете вече разнообразят пакета от социални придобивки, за да наградят служителите си спрямо индивидуалните им постижения. Затова тази година вече се раздават ваучери, комисионни и бонуси, обвързани с представянето им. Предоставят се и много материални, но не пряко финансови стимули.

Това показват наблюденията на голяма HR фирма сред 100 български и международни компании от секторите ИТ, аутсорсинг, телекомуникации, финанси, търговия и производство, базирани основно в София и Пловдив.

Тенденцията от предишните години компаниите да са ориентирани към поощряване на доброто представяне и да плащат бонуси за постигнати резултати, а не за конкретни празници, става още по-осезаема през 2020 г.

Това беше масова практика и досега в големите международни компании, но ковид кризата промени бонусната система на целия пазар на труда в България. Компаниите, които имат финансова възможност за допълнителни стимули към служителите си, тази година ще инвестират в тематични за сезона продукти и подаръци.

Тази година несъмнено най-важните допълнителни придобивки за служителите са именно надеждната допълнителна здравна осигуровка, възможността за работа от вкъщи и допълните дни отпуска. Наблюденията на Adecco България над пазара на труда у нас показват, че въпреки предизвикателната година компаниите не са се отказали от заплащането на допълнително здравно осигуряване на служителите си, което е доказателство за целогодишната грижа на работодателите за благосъстоянието на хората.

Запазването на емоционалното здраве и чувството за принадлежност към екипа, също са сред основните фокуси в компаниите. Много от тях са разработили допълнителни придобивки като програми за консултации с психолог, отворени дискусии за удовлетвореността и страховете на служителите. Част от работодателите предлагат опцията да заменят картите за спорт, които са осигурявали на служителите си с целево финансиране за закупуване на фитнес уреди за дома, пише pariteni

Компаниите внедряват и много онлайн активности, имитиращи стандартния тиймбилдинг. Виртуални ще са и някои от коледните корпоративни партита, където ще има такива, като работодателите залагат на все повече креативни идеи как да бъдат организирани с изпращането на продукти и индивидуални подаръци в домовете на служителите, например.