Чрез пресяване на свински фекалии учените в Япония откриха нов тип вирус, който би могъл да оспори и без това сложните представи за това как категоризираме какви са вирусите и какво могат да правят.

За разлика от живите организми, които попадат в трите "домейни на живота" - бактерии, археи и еукариоти - вирусите са коренно различни, защото нямат клетки.

Тази липса на клетъчна анатомия ги прави трудни за класифициране от биологична гледна точка и дори въпросът дали вирусите действително са живи или не, предизвика много дебати в научните среди до ден днешен.

Въпреки цялата неяснота обаче, има някакво общо съгласие затова какво представлява вирусът: частица, изградена от генетичен материал (нуклеинова киселина), поставена в защитен протеинов контейнер, който може да зарази клетка и да се репликира.

Но неизвестният досега вирус, открит от изследователи от Токийския университет по земеделие и технологии (TUAT), опровергава тази интерпретация.

"Рекомбинантният вирус, който открихме в това проучване, няма структурни протеини", казва вирусологът Тецуя Мизутани "Това означава, че рекомбинантният вирус не може да направи вирусна частица".

Става въпрос за вид ентеровирус G (EV-G), който принадлежи към семейството на Picornaviridae, съобщава Sciencealert.

Много видове EV-G по-рано са били идентифицирани от учените, но в новите си изследвания екипът от Токио открива "нов дефектиращ" вариант с неизвестни фланкиращи гени на мястото на вирусните структурни протеини, които при EV-G вирусите обикновено се проявяват.

Според екипа това означава, че новото откритие - наречено EV-G тип 2 - няма да може да нахлуе самостоятелно в "гостоприемна" клетка, но ако не може да направи това и в същото време се разпространява, как изобщо съществува?

Едно от обясненията е, че дефектният рекомбинантен EV-G може да експлоатира друг вирус - наречен "вирус-помощник" - който може да предостави вирусни структурни протеини, за да помогне на EV-G тип 2 да се разпространи.

Доказателство за това са анализираните фекалии на прасета, при които са открити сходни количества от рекомбинантни EV-G геноми от тип 1 и тип 2.

"Тъй като рекомбинантният EV-G тип 1 беше открит в същата проба с изпражнения като новия рекомбинантен EV-G тип 2, този тип 1 рекомбинантен EV-G, който принадлежи към различен подтип, може да е служил като помощен вирус.

Ако е така, как протича този процес? И ако не, тогава как иначе се разпространява EV-G тип 2, при положение че той не е в състояние, поне сам по себе си, да зарази клетките, което обикновено се счита за единствено призвание от вирусен вид.

"Може да сме изправени пред изцяло нова система на вирусна еволюция", казва Мизутани. "Чудим се как е възникнал този нов вирус, как заразява клетките или как развива вирусна частица. Нашата бъдеща работа ще бъде да разгадаем тази тайна на еволюцията на вируса".