„Този способ се прилага все по-често. Особено в зимния сезон той е по-примамлив за уязвимите групи потребители”, отбелязва председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред „Дарик”.

„Трябва да следим дали този, който ни предлага в рамките на въпросната презентация дадените стоки или услуги, дава достатъчно надеждна информация. Ако се говори само за това какви чудодейни въздействия или какъв невероятен ефект имат, то тогава определено трябва да се отнасяме с по-голям скептицизъм. При всяко съмнение, че става въпрос за фалшиво изтъкване на положителните качества на тези продукти, да не прибягваме до покупка”, предупреди той. И допълни, че присъствието там по никакъв начин не задължава потребителите дори и само от куртоазия да направят някакъв разход.

Маргаритов обясни, че при подобен тип маркетинг, без значение дали потребителят е бил достатъчно добре информиран за качествата на предлаганите продукти и за условията на сделката, когато си е купил нещо, той има право да се откаже и да си вземе обратно парите. „В 14-дневен срок трябва да го заяви пред търговеца и да върне стоката. Препоръчваме отказът да се прави писмено, защото доказателствената тежест, че го е направил, е именно у потребителя. И търговецът е длъжен да му върне парите”, каза още той.

 

Председателят на КЗП направи важно уточнение, че ако по време на презентацията търговецът не е обявил, че при упражняване правото на отказ разходите по връщането на стоката ще са за сметка на потребителя, то той ще трябва да ги поеме.

Важно е да се знае, че законът изключва възможността за отказ от сделки дори и на този принцип в няколко конкретни случая. Един от тях касае продуктите, които поради хигиенни съображения не могат да бъдат върнати. Сред изключенията са и стоките, изработени по конкретни поръчки.

 

Например, матрак по дадени от клиента размери. Комисията обаче е констатирала и нарушения. „Търговците си спестяват тази информация и по-скоро провокират потребителите да си поръчват индивидуални стоки по размери, които не се срещат в нормалната номенклатура. По този начин те парират възможността потребителят да се откаже от покупката впоследствие”, коментира Маргаритов. Той препоръча, ако не е належащо да се правят подобни поръчки, хората по-скоро да се ориентират към наличните продукти със стандартни параметри.