500 лв. глоба може да отнесе всеки, който сам ремонтира и поддържа личния си автомобил. Това ще се случи, ако в сила влязат текстовете от законопроекта за пътните превозни средства, който е качен за обществено обсъждане от създателите му от транспортното министерство, пише „Телеграф“.

В проекта е записано, че дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътни превозни средства може да се извършат от физически или юридически лица, регистрирани и разполагащи с удостоверение за такава дейност.

За всичките тези лица Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация (б.а. - масово познатата като ДАИ) ще създава, води и поддържа регистър. В него ще се вписват името, адресът на обектите, имената на техническите специалисти, които работят в тях, образованието и квалификацията им.

Лицата, които ремонтират или поддържат автомобили, без да имат регистрация, подлежат на глоба от 500 лв., гласят наказателни текстове от закона.

„Разписан в този си вид, проектът прави незаконно това да ремонтираш и поддържаш сам собствения си автомобил. Хиляди българи правят това, включително като свое лично хоби.

Със сигурност е необходимо прецизиране на тези текстове“, коментират потребители новия законопроект в рамките на общественото обсъждане в интернет.

„От така написаните текстове излиза, че ако спукаш гума на пътя и решиш да си я смениш сам, извършваш нарушение, защото нямаш официална регистрация, и подлежиш на глоба“, гласи становището на юристи по темата.

Те изразяват надежда експерти и депутати да изчистят този абсурд по време на четенията на закона в парламента или по-рано. Според юристи добавянето на думите „редовно и по занятие“ би решило проблема и така законът няма да направи рутинни лични ремонти незаконни.

В закона е предвидено задължението регистрираните сервизи да дават минимум шест месеца гаранция за извършен ремонт. Те ще трябва да водят и опис на всички ремонти, които са извършвали, както и на вида и произхода на частите, които са вложили.

За тях се въвежда и задължението да имат сключена застраховка „Професионална отговорност“ за евентуални вреди, настъпили след некачествен ремонт и техническо обслужване на автомобил.

В случай на издаване на документ с невярно съдържание или влагане на крадена или некачествена част сервизът рискува да загуби регистрацията си. Ако пък се докаже, че отделен техник е направил гаф умишлено или не, той може да бъде заличен от регистъра и да не може повече да упражнява законно професията си.