Човечеството е много далеч от това да колонизира една звезда, камо ли да направи това с цяла галактика. Лабораторията за реактивно движение на NASA (JPL) отправи голямо предизвикателство към учените чрез 10-то издание на състезанието за глобална оптимизация на траектория GTOC X.

Отборите трябваше да разработят процес, при който Млечният път да бъде колонизиран по най-ефективния възможен начин. Може да отнеме милиони години, но симулациите показаха начини това да се случи.

Разбира се, в състезанието има много предположения. Открили сме хиляди екзопланети, но повечето от тях са прекалено големи, горещи или студени за човешки живот. Нямаме нужната технология, за да открием повечето подобни на Земята планети. Все още не познаваме светове, които реално да можем да колонизираме.

За състезанието е използвана колекция от 100 000 хипотетични звездни системи, които можем да обитаваме. Разпръснати са из цялата галактика. Журито оценява различните проекти на база броя населени звезди и колко енергия е използвана, за да се постигне това.

Екипите започват 10 000 години в бъдещето и разполагат с 10 милиона години, за да започнат колонизацията от Земята. Всеки разполага с еднаква техника.

Имат три кораби майки, които са оборудвани с по 10 капсули, които да колонизират звездни системи докато корабът майка се движи. Всеки от трите кораба може да прави по три промени на курса си. Движат се със скорост от 500 километра в секунда. От Земята могат да се изстрелят и два бързи кораба, които са с три пъти по-висока скорост, но могат да превземат само по една звезда. От всяка превзета звезда могат да се пускат по три кораба със средна скорост, които да превземат отново по една звезда.

Няма технология за хипер бързо пътуване, на всеки кораб може да му отнеме хиляди години да стигне до дестинацията си. Повечето екипи използват подхода да изстрелят бързите кораби към края на галактиката и от там да работят навътре с малките кораби. Корабите майка се изпращат към по-гъстите звездни полета близо до Земята, където да разпръснат всичките си капсули.

Победител в състезанието е екипът на китайския Национален университет по отбранителни технологии и сателитния контролен център Xi’an. Второто място е за университета Tsinghua от Китай, а третото е за отбора на Европейската космическа агенция. От там споделят видео на своето решение в YouTube.

JPL изчислява, че отборите имат нужда от около 90 милиона години, за да превземат големи участъци от Млечния път. Вселената е на милиарди години и е странно защо други видове не са го направили. Това е парадоксът на Ферми. Никой не знае отговора. Може би наистина Вселената е пълна с различни форми на живот, но пътуването между звездите е фундаментално непрактично. Другата алтернатива е цивилизации да не са много на брой и да не са достатъчно развити. Трета версия е, че галактиката е колонизирана, но поради някаква незнайна причина извънземните форми на живот стоят далеч от Земята. Целта на подобни симулации е да помогне за даването на разумен отговор на този и други въпроси.