Facebook пусна пилотно новия си проект, който ще плаща на потребители да споделят информация за приложенията, които ползват. Това е третият подобен продукт на компанията, като първите две бяха спрени заради критики по отношение на поверителността и нарушение на правилата на Apple App Store.

FB уточнява, че този път системата е коренно различна и е направена от нулата. За сега приложението ще е налично само в Google Play Store и за начало ще е на лице за потребителите в САЩ и Индия. В бъдеще може да се помисли и за iOS версия. Не е обявено какво ще е заплащането.

Целта на изследването е да разбере кои приложения използвате и за колко дълго време, включително и точно кои функционалности са ви любими. Това ще даде представа на разработчиците как използваме услугите на конкуренцията.

Отбелязва се, че няма да се следят пароли и ID на акаунтите ни. Потребителите периодично ще бъдат известявани, че се събира тяхна информация.

Първото приложение на Фейсбук, Research, се провали след като стана ясно, че тийнейджъри го използват и то заобикаля правилата на Apple. Те го премахнаха от App Store, а малко по-късно то бе спряно напълно.

Второто приложение беше Onavo Protect и представляваше VPN услуга, но освен да защитава информацията на потребителите, то я събираше. Целта отново беше да се следят точно тези данни за употребата на приложения. То също беше спряно.

Експертите по сигурността признават, че сега подходът е по-прозрачен.

„В това приложение са една идея по-малко настъпателни. Те няма да събират по-чувствителна информация като снимки и какво търсят хората в търсачките. Това ще дава много информация за конкурентите, но няма да шпионира чак толкова потребителите.“, обясни Lance Cottrel от Ntrepid.

Все пак има притеснения, че юзърите няма да са напълно наясно какво точно се събира като информация. Експертът Will Strafach посочва, че много малко хора ще прочетат политиката за поверителност. Фейсбук може да я промени по всяко време и няма гаранция, че от там ще бъдат толкова прозрачни и за напред.

Facebook направи уточнение, че няма да използва приложението си, за да предоставя реклами на хората по-ефективно. Информацията няма да бъде споделяна с трети лица и компании. Това се очакваше, тъй като те ходят по тънък лед след скандала с Cambridge Analytica. Тогава информацията на милиони хора беше използвана с политически цели.

Бихте ли се включили в тази или подобна инициатива, ако е налична в България? Смятате ли, че имате какво да криете за себе си в Интернет? Морално ли е доброволно да продаваме личната си информация?