Съоснователят на Уикипедия Джими Уейлс се изправя срещу Фейсбук със социална мрежа без реклами. Тя се казва Уикитрибюн сошъл (WT: Social) и ще разчита на дарения, подобно на свободната интернет енциклопедия.

„Никога няма да продадем данните ви“, уверява ни екипът на новата социална платформа. Активирането на профилите е бавно, но ще се случи веднага, ако дарим 13 долара месечно или 100 на година.

Джими Уейлс - един от основателите на свободната интернет енциклопедия, смята, че може да създаде по-добра социална мрежа и да ни даде алтернатива. Тя няма финансова връзка с Уикипедия, но ще функционира по подобен начин – чрез дарения, а не чрез реклами.

За „Файненшъл таймс“ Уейлс заявява, че „чисто рекламният бизнес модел на компаниите социални медии е проблемен. Оказва се, че големият печеливш от това е нискокачественото съдържание.“

За разлика от Фейсбук и Туитър, които използват алгоритми, за да подредят на първо място публикациите с най-много харесвания или коментари, Уикитрибюн ще показва на първо място най-новите.

Днес по обяд в Уикитрибюн имаше 78 538 регистрирани членове. В списъка на чакащите за активиране на профила пък бяха 48 167-ма. Незабавното активиране е обвързано с абонамент от 12.99 долара на месец или 100 долара на година.

При регистрацията си избираме теми или събуикис (subwiki), по които бихме искали да получаваме информация – например подводна фотография, глобализация, дигитална пропаганда. В събуики „България“ вече има регистрирани четирима души.

Дизайнът на новата социална платформа все още е семпъл, но външният вид очевидно не е първият приоритет на създателите й.

В раздела си „За нас“ от Уикитрибюн ни казват, че новата социална мрежа е за тези, които все още вярват в истината. „Никога няма да продадем данните ви,“ уверява екипът.

Автоматично сред следваните профили се появява този на самия Джими Уейлс, който, според информацията, изписана под името му, се е регистрирал на 17 юни т.г. Да се изправиш срещу Фейсбук и Туитър не е лесно. Питайте Гугъл, коментира онлайн изданието „Дъ некст уеб“ (TheNextWeb).

Джими Уейлс не се притеснява, че ще разчита само на дарения. Той дава за пример американския вестник „Ню Йорк таймс“, за чието съдържание хората искат да плащат.