Британският премиер Тереза Мей казва това, което имаше да каже: „Споразумението е осъществимо и сега е моментът да го свършим". Въпреки това на последната среща на върха на ЕС нямаше никакъв напредък. Напротив, понастоящем преговорите за Brexit изглеждат блокирани.

Остават само няколко седмици, за да се намери компромис, който може да бъде одобрен от мнозинството от депутатите в Британската камара на общините. Точно тя се оказа най-голямата пречка в последния кръг от преговорите. Изключително трудно е постигането на споразумение по главния неразрешен въпрос за това как да се предотврати граничният контрол между Република Ирландия и Северна Ирландия, доколкото това е възможно.

Затова и двете страни се подготвят за евентуален твърд Brexit. В такъв случай Великобритания ще напусне ЕС на 29 март 2019 г., но без съгласие за бъдещите отношения, без преговори за споразумение за свободна търговия. Англичаните вече няма да бъдат част от безбройните споразумения, договори и правила на ЕС.

Какъв хаос може да предизвика такава ситуация показват тези десет числа, събрани от Die Zeit:

11 000 камиона се отправят всеки ден към Кале

99% от камионите, пристигащи в пристанището на Дувър, превозват стоки, които отиват за ЕС. Тези превозни средства понастоящем се изпращат в рамките на две минути. Ако Великобритания напусне ЕС без споразумение, те трябва да бъдат контролирани, защото британците вече няма да са членове на митническия съюз и няма да са част от вътрешния пазар на ЕС.

Със сериозни последици: Ако времето за обработка се увеличи само с две минути, от двете страни на канала ще се образуват 17 километра задръствания, става ясно от изчисления на пристанищния оператор в Дувър. Понастоящем времето за чакане на камиони извън ЕС е средно 20 минути.

Освен това няма да има наличен достатъчно капацитет за извършване на необходимите проверки директно в пристанището. Те ще трябва да се състоят на друго място, според изявление на пристанищния оператор до британския парламент. Хаосът по улиците и в пристанищата на Дувър и Кале ще бъде толкова голям, че спедиторските компании вече работят по планове за отклоняване на транспорта от Ирландия вече не през Великобритания, а с ферибот директно към континентална Европа.

Компанията Stena-Link планира да използва своите фериботи и да намали пътуването между Великобритания и континентална Европа. Пристанищата едва ли ще са подготвени за Brexit без сделка, предупреждава изпълнителният директор Иън Хемптън.

Британският автомагистрален орган също превключва на авариен план. Например М26, 16-километров участък от магистрала в южната част на Англия, трябва да бъде подготвен по такъв начин, че да може да служи като място за паркиране на хиляди камиони, които не могат да напуснат директно Великобритания в посока ЕС.

9000 служители липсват в британските ведомства

Brexit без споразумение с ЕС ще е също голямо предизвикателство и за британските власти. Ако няма преходна фаза, кактвато понастоящем е предвидена в договорката, британската администрация, по-специално Министерството по Brexit, Министерството на търговията, митниците и данъчните власти изведнъж ще се сблъскат с лавина от бюрокрация. Това би могло да е предизвикателство за държавните органи, което да доведе до забавяне на митническото оформяне, ДДС, визи и шофьорски книжки.

Досега британското правителство нае 7 000 държавни служители допълнително. До 2020 г., т.е. до края на преходния период, се планира набирането на още 9 000 държавни служители. Но те ще липсват, ако страната е принудена в края на март 2019 г. незабавно да въведе митнически и граничен контрол съгласно правилата на световната търговска организация. Само тогава над 200 000 средни предприятия ще трябва да попълнят и подадат митнически документи за търговия с останалата част от ЕС.

Целия материал четете в Investor.bg