Хората, предплатили почивките си в Турция искат да се откажат от пътуванията и да си получат парите обратно. Основно исковете за анулации са за края на август и септември, когато и най-много българи почиват в турските морски курорти. Туристите искат да си получат парите обратно, защото се страхуват да ползват предплатените почивки заради риска от COVID-19, съобщи Труд.

Фирмите обаче съвсем законно отказват да им върнат предплатените суми, тъй като ваканциите не са провалени по вина на компаниите и няма непреодолими обстоятелства като затворени граници или хотели, които да пречат на осъществяването на планираните пътувания. Към момента външно министерство е обявило 4-та степен от риск за пътувания в Турция, но докато не бъде обявено пето ниво – или забраняване на пътуванията, форсмажорни клаузи не могат да бъдат задействани, категорични са юристи.

След като туристите сами се отказват от резервираните пакети, контрактите се развалят по реда, записан в подписаните договори за пътуване. Най-често без такса почивките могат да бъдат анулирани два месеца преди датата на отпътуване, както е записано в повечето договори, при това само с писмено искане от страна на пътуващия към фирмата. След тази дата се дължат различни неустойки за отказ от почивката, като обикновено при анулиране на резервацията 3-4 седмици преди отпътуване фирмата удържа цялата платена сума.

Тези, които пътуват със самолет или автобус могат да разчитат на това пътуването да не се осъществи по вина на организатора. В този случай те могат да изберат дали да сменят датата на ваканцията, да получат ваучeр за стойността на платената сума или да им върнат парите до една година след датата, на която е трябвало да заминат.

Пътуващите със собствен транспорт при отворени граници и хотели обаче ако решават да не пътуват губят всички предплатени пари. Най-рискови за клиента са условията по договорите за ранни записвания, при които гостите получават отстъпка от 30 до 50 на сто от цената на почивката, но обичайно в тези контракти има клауза, че пътуването не може да бъде анулирано и при отказ клиентите губят цялата дадена сума.

Ако фирмите в тази ситуация решат да връщат пари на клиенти, въпреки че законът не го изисква, това означава масови фалит в сектора и в резултат да пострадат тези, които наистина имат право да получат парите си обратно или ваучери за ново пътуване, коментираха от бранша.