Джеф Безос, Аmаzon, една мечта, гараж и пътят до големите успехи, който започва с… България. Общо взето с тези няколко думи може да се обобщи възходът на една от най-големите и богати компании в света. 

Всичко започва от магазин за книги. Тогава Джеф Безос е един компютърджия с предприемчив дух, който събира други себеподобни. Годината била 1995. Аmаzon започва като онлайн магазин за книги. 

“Когато започнахме да продаваме книги онлайн, всички ни казваха, че сме просто група IT специалисти, които нямат никаква идея от продажби. И това беше вярно”, разказва младият Джеф Безос още през 1999 година - пет години след старта на компанията. 

Днес Безос е един от най-богатите хора в света, а Аmаzon е оценен на над 90 милиарда долара. 

Първата поръчка в историята на компанията е… направена от България и то само шест месеца след старта на Аmаzon. 

“Дори не знаех, че тази страна има достъп до интернет през 1995 година. Но имаха, а човекът, направил поръчката, не плати с кредитна карта, а в брой. Поставили две сто-доларови банкноти във флопидисково устройство - доста странен метод и го изпратили по пощата. Вътре имало и бележка: “Парите са във флопидиска”. 

Безос разказва за успеха си пред широка аудитория, която избухва в смях. Разбира се, било абсурдно. Първо, компанията изключително се стремяла да насърчава онлайн плащането. Второ - пъхнати във флопидиск банкноти, сгънати поне 12 пъти? Наистина?? 

И все пак, началото на Амазон било с поръчка до нашата малка България. 

„Пратихме им книгите… и всичко беше добре”, разказва още милиардерът. 
1999 година - компанията ставата най-голямата платформа за онлайн продажби в света.

През 90-те Безос решава, че Amazon вече няма да продава само книги и се насочва към музиката и DVD-тата. Скоро, империята му включва кухненски уреди, електроника и играчки. С увеличаването на складовете на компанията, се увеличават и стоките, които предлага. Така расте и популярността й сред клиентите. Десет години по-късно, през 1999 година, Amazon става най-голямата компания за онлайн продажби.

Днес гигантът продължава да е най-голямата платформа за продажба на книги в света. Но освен това е и много, много повече. 
2005 година - Amazon започва да предлага абонаменти, появява Prime Membership - възможност някои стоки да бъдат доставяни за отрицателно кратко време. Това увеличава рязко продажбите на всичко, което сайта предлага. 

Днес, близо 1000 милиона клиенти имат своя Prime. Освен бърза доставка, те получават достъп до стрийминг платформата на компанията и музикалния й каталог.

2007 година - компанията пуска първия си собствен продукт за клиенти.

Amazon никога не забравя своите корени от продажбата на книги. За това през 2007 година в сайта се появява The Kindle - устройство, което позволяв да се четат книги където и да е, без да се носят тежките им хартиени тела. През 2010 година, различни други компании започват да се опитват да правят различни версии на джаджата, но Amazon остава водеща в сектора. Тя е и първата компания, която пуска свое умно устройство с изкуствен интелект, което да помага на всекидневния живот на хората - Алекса.