Все повече и повече българите търсят интересни и екзотични дестинации за своята почивка. Високите цени и ниската хигиена по българското Черноморие пропъдиха голяма част от туристите. Нашенците затегнаха багажите и тръгнаха я в Гърция, я в Турция, че дори и в Черна гора. Дестинации като Египет, Тунис и Мароко също набират широка популярност сред европейците.

Но има едно голямо море, което разделя континента ни от Африка и красотите, които тя предлага. Полетът със самолет винаги е вариант, но защо да не можем да пропътуваме разстоянието и с кола, без да се налага да заобикаляме стотици километри? Какви са вариантите да стигаме от Европа до Африка през Средиземно море?

За тунела под Сицилианския проток е планиран мегапроект, който цели да свърже остров Сицилия, Италия с Тунис. Разстоянието между 2-та бряга е около 155 км и ще бъде преодоляно с 5 тунела, построени между 4 междинни изкуствени острова, които ще бъдат построени с изкопен материал. Предварително проучване е назначено от института ЕНЕА.

В друг подобен проект Испания и Мароко се споразумяха да изградят железопътен тунел под Средиземно море. Това съоръжение по всяка вероятност ще бъде първото в историята, което ще съедини Европа и Африка. Тунелът ще бъде дълъг 39 километра и ще минава под Гибралтарския проток, където дълбочината на Средиземно море е едва 300 метра.

Идеята за строителството на подобен тунел възниква още преди десетилетия. Строителството на подобен тунел се очаква да отнеме до 18 години, а цената му да е над 13 млрд. евро. Не отдавна стана ясно, че Китай имат и инвестиционен интерес да построят тунел под Средиземно море. Съвсем наскоро пък Азиатският "гигант" създаде платформа за академичен обмен и технологични иновации за изграждането на подводни тунели.

През последните години страната бележи непрекъснат напредък в сферата, но са нужни подобрения в строителството на речни и морски тунели в сфери като жп линиите, магистралите, снабдяването с вода и електричество. До юни тази година Китай е построил 14 супер големи подводни тунела с диаметър над 14,5 м, 19 са в процес на строеж, а 14 предстои да бъдат изградени.

Създадената от Китайското дружество за скални механизми и инженерство, платформата ще даде тласък на проучванията, дизайна, разработката, строителството и производството на оборудване за проекти за подводни тунели. Дали технологиите и иновациите ще бъдат използвани и за тунел под Средиземно море, предстои да разберем.