София. ГЕРБ и ОП ще прегледаме свършеното и ще ускорим работата по демографската криза. Това каза Нено Димов, министър на околната среда и водите, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита“ по „Канал 3“ и „Радио К2“, съобщиха от екипа на предаването.
Беновска посрещна Нено Димов в студиото с израза, че е един от „най-любените и мразените“, защото когато се справи с някакъв проблем, получава благодарност, но когато не успее, дори не по негова вина, доста НПО му се нахвърлят. „Еко ли е България – в широкия смисъл на думата Ви питам? Предстои преразглеждане евентуално на коалиционното споразумение ОП-ГЕРБ“, попита Беновска. Димов обясни, че предстои преглед на това, което е изпълнено от коалиционното споразумение за първите две години. Беновска подчерта, че така е поискал Каракачанов, но Валери Симеонов е намекнал за преразглеждане. Министърът на околната среда и водите заяви, че малката коалиция няма категорична позиция, но за момента ще се направи преглед на свършеното и ще се ускори работата по проблема с демографската криза, например. Димов подчерта, че мерките не са само финансови и е важно на кого се раздават средства. Беновска отбеляза, че трябва да се поощряват хората със средно и висше образование, работещи и осигуряващи се, а не лентяи на социални помощи и отвори темата за стратегията на Каракачанов за циганизацията. Министърът на околната среда и водите подчерта, че първите 7 години са изключително важни и са следвани от училището, което е не по-малко важно. „Образованието е ключово верую за интеграцията и трудът“, заяви Нено Димов.
Беновска сподели, че е „подхвърлила“ на Рамадан Аталай, че ако държавата не го прави централизирано и не поощрява и подкрепя младите хора с образование и работа, които раждат деца, тогава на местно равнище общините трябва да го правят. „Тръгвайки по тази йерархия, която е ценностна въобще за консерватизма – семейство, местна общност, отечество, – естествено, че общините трябва да бъдат, но започваме от семейството. Там, разбира се, държавата не може прекалено много да се намесва, да не кажем въобще“, коментира Димов. Беновска посочи, че в Унгария това е възможно и Орбан осигурява подкрепа на всички млади семейства. „Даването на пари е въпрос на политика на кого даваш, защо даваш, по какъв начин даваш. За съжаление, в България беше наложен западноевропейският модел, който формира гета. Поставяте една група в определена среда, деградирате тази група, плащате ѝ толкова, колкото да не умре от глад, но тя е абсолютно некоординирана и не взима участие в нормалния човешки живот на останалата част от общността и от обществото и респективно се озлобява“, коментира Димов. Беновска попита колко милиарда са изразходвани за ромската интеграция. Министърът на околната среда и водите отговори, че средствата са изразходвани в грешна посока и това е моделът на гетата във Франция, Германия, Италия – Западноевропейски либерален модел, който дава отрицателни резултати.
„700 милиона за чист въздух отпускате. Какво значи това и достатъчно ли са тези пари“, попита Беновска. Министърът на околната среда и водите припомни, че когато е встъпвал в длъжност е заявил, че чистотата на въздуха ще бъде приоритет и тогава по оперативна програма е имало около 110-115 милиона лева, а към днешна дата се е преборил за още около 400 милиона лева за електрификация на общинския транспорт в големите градове и за още 80 милиона лева, които да бъдат отпусната в края на годината за общините, които не са могли да кандидатстват по програмата за битовото отопление и по програмата за чистота на атмосферния въздух още 100 милиона лева за следващите 3 години. „Това не е дупка в морето, защото краткосрочната програма на Световната банка, която е направена до 2024 година е малко под 800 милиона целият пакет. Разбира се, там не е включен в такъв мащаб електромобилният транспорт, така че ще има необходимост от още средства“, коментира министърът на околната среда и водите. Беновска съобщи, че електромобилите за лична употреба ще бъдат оборудвани така, че да издават шум на двигател, защото са много тихи. Димов отбеляза, че на форум на министрите на околната среда в Люксембург са разисквани важни теми, включително и темата за повторната употреба на водата, която е ограничен ресурс, а нуждите стават все по-големи. „Там поставих темата да бъде направен фонд, който да не засяга кохезионната политика и кохезионните фондове, който да бъде насочен предимно към електрификация на транспорта и изграждане на зелени коридори“, заяви министърът на околната среда и водите. Беновска отбеляза, че министърът е предложил и фонд за чиста мобилна среда, а Димов подчерта, че е получил подкрепата на още 6 държави и това са поредица от мерки. Преди по-малко от година министърът е получил подкрепата на 9 държави за решаване на проблема с преместването на старите коли на европейско ниво, защото не може да бъде решено от отделна държава, тъй като ще наруши основен принцип на свободно движение на стоки. Министърът на околната среда и водите подчерта, че това е финансов стимул за изграждане на инфраструктура и подпомагане на градския транспорт. Беновска попита министъра финансово как ще изглежда това във времето, тъй като най-вероятно ще му трябва най-малко още един мандат като министър, за да се изпълнят задачите. Димов отговори, че трябва да бъде изпълнено в рамките на следващата 5-годишна финансова рамка, която новосъздаденият парламент ще приеме и обясни, че не е необходимо управляващият да е той.
„Много се тревожат стопаните на дизеловите коли. Кога ще започнат да се забраняват, при какви условия, как ще се диагностицират и т.н.“, попита Беновска. Министърът на околната среда и водите обясни, че документът, който е излязъл за обществено обсъждане, е стратегията за таваните не просто на фините прахови частици, с които България има проблем, а всички замърсители като това се отнася и за енергетиката, земеделието и промишлеността, включително и като резервна мярка ограничаването, защото не може да се забрани вносът на дизелови коли, но трябва да се намери начин да бъде ограничен. Димов отбеляза, че това е пряко свързано с темата, която е поставил преди 9 месеца в Брюксел – да се реши с регламент на европейско ниво. Беновска попита къде ще бъдат преразпределени дизеловите автомобили. Министърът на околната среда и водите подчерта, че всяка държава си носи отговорността и не може да я прехвърля на други, а относно спирането от движение на дизеловите коли - ще е само по технически причини, което е валидно и сега. „Една кола, която е на 15 години, много по-скоро ще престане да се движи, тоест ще се превърне в отпадък. Този отпадък остава в последната държава. В България над 90 % е оползотворяване след като колите излязат. Това са тези оползотворяващи предприятия, които до голяма степен рециклират и имат схеми за това кола да изчезне по най-добрия начин“ коментира министърът. Той добави, че колите имат много ценни материали и освен това има еко такси, които подпомагат тези фирми.
Относно пластмасата и опаковките министърът каза, че се опитват да направят законодателство, което да стимулира разделното събиране и с 15% трябва да се увеличат съдовете за събиране в градовете с население под 50 хиляди души. Беновска отбеляза, че хората не спазват разделното събиране. Министърът на околната среда и водите припомни, че възпитанието и образованието с в основата на този процес и няма как да се очаква промяната да стане бързо.
„Като говорим за боклуци – безобразията по морето могат ли да се обобщят като постъпки на „боклуци“, които се самоуправляват – дюни, самонастаняват по къмпинги, замърсяват – няма правила? Как ще овладеете тази стихия? Това не е само Ваша работа. То е законът за туризма на Ангелкова, но Вие участвате активно като министър на околната среда и водите в опазването на ценностите“, попита Беновска. Димов обясни, че в дюните е забранено да се строи и да се рушат и там, където има незаконно строителство, се взимат мерки. Министърът на околната среда и водите припомни, че миналата зима са били спрени 4-5 начинания, включително и на река Камчия. „Държавата е там, за да санкционира, когато не се спазват законите. По същия начин е и когато отиваме на така нареченото „диво къмпингуване“, защото кметовете се оплакват от абсолютна кочина. Има все пак едни хора, които искат да им бъде определено това, което предвижда новият закон, че да могат да си къмпингуват по начина, по който на тях им харесва и да оставят необходимите средства на кмета да почисти след това“ коментира Димов. Министърът отбеляза и че има хора, които искат да правят всичко, което им дойде на ум, но това трябва да бъде преустановено и регламентирано. Министърът отбеляза, че след като беше преодоляно ветото на президента новият закон регламентира този процес и след приемането му трябва да се изготви наредба от четири министерства – на регионалното развитие, на туризма, на земеделието и на околната среда. „Законът ни дава срок от 6 месеца в момента, в който влезе в сила. Ако приемем, че влезе в сила този месец – това означава, че за следващия сезон трябва да го има“ обясни Димов.
Относно наводненията Беновска попита каква е ролята на министъра. Димов обясни, че много институции имат роля и самият той още март месец е разпоредил на РИОЗ и на басейновите дирекции да направят преглед по реките на критичните места, да направят предписания и на много места беше почистено, но на други не и от това са последвали санкции. Беновска отбеляза, че санкциите сигурно не са съразмерни на причинените щети. Министърът на околната среда и водите подчерта, че причините са различни и например в Пловдив наводненията не са били заради непочистени реки. Димов отбеляза, че са направили много строга организация за информираност и всички институции са прилагали адекватна информация и това се е усетило.
Така завърши разговорът между Нено Димов и Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита“ по „Канал 3“ и „Радио К2“ на 30-ти юни 2019 година.