Перяща прахосмукачка за над 7000 лева, която само на място може да бъде закупена на половин цена. Такива промоционални оферти предлага фирма на възрастни хора. 

Преди седмица по телефона на 79-годишната Лиляна Господинова от Вършец звънят от непознат номер и я канят на презентация на стоки за бита. Откъде са взели телефонния ѝ номер тя не знае, разказа жената.

На промоцията отиват и други хора от Вършец, сред които Лиляна е избрана като печеливша. "Той ми казва: Вие сте този човек, който печелите, какво искате?. Викам: Гледам, че прахосмукачката е много добра!. За нея, вика, ще Ви дадем и подарък, вика, и отстъпка", разказва Лиляна за преживяното по време на презентацията, съобщи БТВ.

Жената се подписва под договор за покупка на прахосмукачка с редовна цена седем хиляди и петстотин лева, с отстъпка от три хиляди и осемстотин лева при закупуването й на място и с готварски уред на стойност две хиляди и осемстотин лева като подарък. Тя обаче не разбира, че има почти 18% лихва върху сумата за прахосмукачката при разсрочено плащане. Това го разбират близките й, когато прочитат договора.

"Всъщност се оказва, че сумата не е такава, каквато казват те, че ще бъде. Карат я да подпише договор, който тя не е прочела, набързо-набързо, качват я в колата, оставят я с продуктите тук, при което тя разбира, че всъщност не е така", казва Мариела, близка на потърпевшата.

Лиляна отчита пропуска си, че не е прочела под какво се подписва и не е осъзнала навреме, че с пенсия от малко над триста лева и с банков кредит трудно ще изплаща скъпите подаръци за децата си. "Казвам им, че имам и заем, дали ще може да се прехранвам? Ще може, вика, и това ми бяха приказките с тях. Повече ме караха да подписвам", разказва потърпевшата.

След разопаковане на стоките - без да са ползвани, семейното решение е да се върнат в редовния четиринадесетдневен срок от сключването на сделката. Започват дълги разговори с фирмата. "Многократно звънене в рамките на три дена, в които нас ни е нямало, тя е звъняла и те са й затваряли телефона: "Ще се свърже някой с Вас, не можем ние", казва Мариела.

Фирмата, продала стоките на Лиляна, е с адрес в Пловдив. Неин собственик е полски гражданин, който не пребивава в България, но адвокатът на компанията коментира: "Вижте, какво означава "зарибяване"? В крайна сметка това е пазар. Предлага се нещо. Ако иска, клиентът си го купува, ако иска, не си го купува. Всеки може да си прецени какво иска да си купи и какво не. За нас това няма никакво значение кой колко взима пенсия. След като е одобрен от банката кредитор, за нас няма пречка да подпишем договор", заявява адвокатът.

От фирмата твърдят, че и в момента потърпевшата възрастна жена може да се откаже от договора. "По принцип по закон отказът от такъв договор се прави с изпращане на изявление на отказ от такъв договор. Това го пише в закона, пише го и в самия договор, който госпожата има. Най-лесно е да отиде в пощата и да си изпрати заявлението за отказ. И въпросът да се приключи. До момента при нас такъв отказ не е постъпвал", казва адвокат Костадинов.

"В договора пише, че след седем дена тя заплаща неустойка - десет процента на оригиналната цена, която е седем хиляди и петстотин", отбелязва обаче Маринела и допълва, че не знае какво е основанието за тази неустойка."Те казват, че продуктът е с нарушена опаковка - тя не е нарушена опаковка, тя е просто отворена, кутията е просто разопакована и затворена обратно. Нито вътре нещата са пипнати, нито са разместени, няма нищо такова. Те я карат да плати тази сума по банков път и тогава да изпрати прахосмукачката. Дори да я изпрати по-рано, те няма да я приемат и колкото пъти да изпраща, те няма да я приемат обратно", казва Маринела.