Оранжерийни ягоди от Южна България ще са първите плодове, които търговските вериги ще продават в по-големи количества тази пролет по силата на постановлението, което бе публикувано в “Държавен вестник” на 21 април. То задължава търговците да увеличат асортимента от български продукти. Това показа проверка на в. “24 часа” сред производители на този плод от цялата страна. В постановлението е посочено, че търговските вериги имат 14 дни за привеждане на дейността си в съответствие с изискванията, като този срок изтича на 6 май.

Най-късно до седмица ягодите ще са в търговските вериги, разположени в Южна България. Този процес ще отнеме допълнително още една седмици в Северна България, където плодът зрее по-късно, а към 18-20 май на пазара ще излязат и първите ягоди, отглеждани на открито.

Тези дни на сайта си земеделското министерство публикува списъци с производители от цялата страна, сред които търговските вериги могат да избират. В раздела за плодове и зеленчуци вече има 62-ма производители, като само малка част от тях отглеждат ягоди или малини.

Производителите твърдят, че вече имат или са на път да сключат договори, но от хипермаркетите са ги предупредили да не споделят подробности, тъй като договорите им са конфиденциални.

Производителка на ягоди от Ловешко например каза, че е отделила за местна търговска верига половината от бъдещата си продукция, но все пак предпочита фермерските пазари или директното договаряне с клиенти, които познава от минали години.

Другата голяма група производители, които са в активни преговори с търговските вериги за доставяне на собствената си продукция, са собственици на оранжерии. В списъка на земеделското министерство е пълно с производители на домати и краставици от Благоевградско. Един от тях – Марин Трунгов от Сандански, каза, че още преди Великден е получил оферти от няколко вериги

“Ще се наложи обаче да пътувам до столицата за сключване на договор, защото местните хипермаркети нямат пълномощия да правят това. Договорил съм по имейл количествата и цените”, каза Трунгов. Но не посочва конкретно какви са, за да на нарушава търговската тайна.

В списъка има и много производители на череши, но повечето от тях или имат договори с веригите от по-рано, или преговорите им са в много начална фаза. По принцип черешите в повечето части на страната стават годни за консумация около 3-4 седмици след ягодите. Производителите на овощни плодове като сливи, кайсии и праскови в списъка са съвсем малко, а и за тяхната продукция е още рано, за да сключват договори.

Онези сред тях, които имат големи масиви, обаче рядко имат количества, които да не са договорили предварително, тъй като в България почти няма подходящи хранилища за плодове. Поради това отглеждането им без осигурени договори за изкупуване с търговци или с консервни фабрики е много рисковано и никой не си го позволява.

По информация от търговци доста по-трудно върви договарянето с производители на животински продукти. В списъка на земеделското министерство има например едва 5-има производители на яйца, 29 млекопреработватели и 32-ма производители на мед. Едната причина е, че те трябва да имат регистрации по Закона за ветеринарномедицинската дейност и по Закона за храните. Освен това изискването за млечни продукти само от 100% българско мляко е трудно за проследяване.

“В края на миналата седмица говорих с колегите си от асоциацията и всички казаха, че не виждат раздвижване. Вероятно вниманието на търговските вериги е насочено преди всичко към сезонните плодове и зеленчуци, при които трябва да се бърза”, каза председателят на Асоциацията на млекопреработвателите в България Димитър Зоров.

Истината обаче е, че преобладаващият брой от членовете на асоциацията са производители, които имат договори с много

търговски вериги.

По данни на Сдружението за модерна търговия, в което членуват повечето търговски вериги, и сега делът на българските млечни продукти в хипермаркетите у нас е към 75%. Според постановлението то трябва да се вдигне на 90%.

Списъците на земеделското министерство се допълват всеки ден. Производителите, желаещи да бъдат включени в тях, трябва да изпратят данни на имейл [email protected]. Задължително е да бъде отбелязан регистрационният номер на обекта. Необходимо е да бъдат посочени име на фирмата, телефон, електронна поща, линк към сайта си (ако разполагат с такъв) и асортимент за потребителите.

Отделно от тези списъци търговските вериги имат на разположение идентични списъци във всяка областна служба “Земеделие”. В тях, както и в списъка на земеделското министерство фигурират само производители, които имат регистрация по Закона за храните, по Закона за ветеринарномедицинската дейност и по Закона за растителна защита.