Правителството на Обединеното кралство и британският орган по гражданско въздухоплаване, който ще поеме управлението на „Томас Кук” след фалита, са предприели всички необходими стъпки, така че британките туристи и не само, които са резервирали своята почивка чрез „Томас Кук”, да бъдат върнати обратно по домовете си.

Това ще стане за сметка на британския орган по гражданско въздухоплаване чрез техния гаранционен фонд „АТОЛ”, съобщи на пресконференция министърът на туризма Николина Ангелкова по повод фалита на един от най-големите световни туроператори.

Министърът уточни, че в България в момента, по данни на посолството, има около 2500 туристи, пристигнали през компанията „Томас Кук”, като днес се очаква да бъдат изпълнени два полета в 7 ч. и в 23 ч. от летище Бургас към Обединеното кралство. На единия има може би около 180, на другия около 175 пътника. За утре се планират други два полета Варна и Бургас, допълни Ангелкова, пише бТВ.

По информация от правителството на Обединеното кралство и британското посолство задълженията на туристите ще бъдат покрити и те трябва да следят един специален сайт, който ще бъде публикуван и на официалния сайт на Министерството на туризма, така че максимално близо до датата на връщането да търсят информация, за да не се създава излишен хаос, обясни министър Ангелкова.

„Допълнително утре съм свикала среща с всички туроператори и хотелиери, които работят с „Томас Кук”, с британското посолство, Комисията за защита на потребителите, всички заинтересовани, за да можем да направим по-ясна сметка, получавайки информация от бизнеса, за това какви биха били последиците по отношение на точния брой туристи и хотелите, които са засегнати”.

Има специална гаранционна форма, която ще бъде разпространена до хотелите. Всички 6000 хотела, с които оперира „Томас Кук”, ще получат своите плащания, каза още министърът.

Хотелиерите трябва да попълнят специален формуляр.

„Ще съдействаме на всички български хотелиери, които работят с „Томас Кук”, и всички, които имат необходимост, за да може, да бъдат попълнени правилно формулярите, така че да бъдат покрити разходите на хотелиерите по отношение на тези туристи”, заяви Николина Ангелкова.

Всички разходи за хотелиерите по отношение на туристите, които са настанени чрез пакетна услуга за пътуване, ще бъде покрита от този фонд чрез този формуляр. Ако има индивидуални казуси, ще бъдат обсъдени допълнително, каза Николина Ангелкова.

"Следим ситуацията непрекъснато, от сутринта сме в контакт с всички – и британското посолство, и „Томас Кук”, така че максимално да минимизираме щетите по отношение на пазар „България”.

Този фалит ще доведе до доста сериозни затруднения по отношение на планиранията за Сезон 2020 г., така че предстоят сериозни анализи и разговори за следващия летен туристически сезон и най-вече по отношение на дъщерните туристически компании на „Томас Кук”, които оперират и на пазар „Германия”, Франция, Полша и всички други ключови за България. Предстои сериозна работа през идните дни, заяви още Ангелкова.

Тя не отговори на въпроса колко са хотелите у нас, които работят с „Томас Кук”, като уточни, че това ще стане ясно утре след срещата.

На въпроса има ли застрашен от фалит голям български туроператор, тя отговори, че не може да потвърди тази информация, но има риск за всички, които работят с „Томас Кук”.

Посредникът на „Томас Кук” за България е „Австрал Холидейз”, допълни Николина Ангелкова.

По думите й туристите, които „Томас Кук” води в България, са между 350 000 и 450 000, като допълнително ще представят информация за всяко едно лято колко туристи от кои пазари през „Томас Кук” са посетили страната.