Работа от вкъщи и гъвкаво работно време препоръча на бизнеса в средата на седмицата министърът на труда и социалната политика Деница Сачева като част от мерките да се ограничи разпространението на вируси и в частност на COVID-19. Такава беше препоръката и на Световната здравна организация (СЗО).

Компаниите, които са част от мултинационални бизнеси, вече са включили повече хора в групата на работещите дистанционно още преди въвеждането на извънредно положение в България. След гласуването му, в заповедта на министър Ананиев какво ще работи и какво не - е записано: "Всички работодатели в зависимост от спецификата и възможностите на съответната трудова дейност да въведат дистанционна форма на работа за служителите си. Когато това е невъзможно, работодателите организират провеждането на засилени противоепидемични мерки в работните помещения, в т. ч. филтър, дезинфекция и проветряване, инструктаж за спазване на лична хигиена на персонала и не допускат служители или външни лица с прояви на остри заразни заболявания."

Местните компании са в готовност да направят това за служителите си и през последните три-четири дни вече има въведен такъв режим в различни компании. Индустриите обаче не могат да спрат производствата или да организират дистанционно свършване на работата. Бизнесорганизациите събират информация от членовете си за мерките, които взимат и промените в начина на работа, докато анализират как да намалят негативните ефекти от коронавируса върху бизнеса си, съобщи Дневник.

Бизнесът в България е изправен за пръв път пред такова предизвикателство - да прецени как да работи в условията на пандемия в икономика, в която електронно правителство на практика няма. На втори план идват тревогите за негативните ефекти, които всяка фирма ще понесе заради заразата. (Текстът е приключен редакционно преди обявяване на извънредното положение, което засегна затварянето на много търговски обекти и малък и среден бизнес).

В тази атмосфера, макар и бегло, се прокрадват идеи за това, че Кодексът на труда трябва да бъде обновен с текстове, свързани с дистанционната работа.

Вече има компании, които са стартирали процес по изпращане на хората да работят вкъщи, където има възможност. Повечето технологични компании всъщност имат такава възможност и това вече се прилага, каза пред "Дневник" Илия Кръстев, председател на Българската аутсорсинг асоциация. Посочи и че в някои от колцентровете има също такава опция, защото са технологично обезпечени, за да извършват част от дейностите си дистанционно.

За тези, на които се налага да бъдат в офиси, са взети мерки за дезинфекция още преди правителството да даде съвети в тази посока, посочи Кръстев. Обясни, че офисите се дезинфектират, има такива препарати на разположение на служителите, а в модерните сгради, където всичко е климатизирано, системите за вентилация са снабдени с филтри, които не позволяват разпространение на вируси. В някои от тези сгради на практика има по-висока степен на защита отколкото в магазините, допълни той.

Обясни, че в голяма част от фирмите, които оперират в България и са част от международни или работят с тях, имат още от миналата седмица изискани от клиентите планове за непрекъснатост на дейността, за защита на служителите и т. н. и те вече са факт в някои компании от 2-3 месеца.

От А1, която е част от Telekom Austria, коментираха, че дистанционната работа се насърчава и че част от работещите в колцентъра вече работят от вкъщи. Компанията е създала работна група, която да осигури информираността и безопасността на служителите и да поддържа качеството на услугите. Компанията вече е предприела редица мерки за защита на служителите и осигуряване на здравословна и безопасна работна среда, посочват от оператора. Ограничени са и командировките както в страната, така и в чужбина. Напомнят, че клиентите на практика могат да ползват онлайн всички услуги, включително дистанционно да преподпишат договор и да купят устройство.

В "Сименс" в момента се обсъждат варианти за дистанционна работа, "доколкото това отговаря на изискванията на Кодекса на труда". По този повод от там посочват, че е дошъл моментът да се обсъдят законодателни промени, които да позволят на компаниите в България да въведат съвременни форми на труд като дистанционна работа.

"Като част от глобална компания, "Сименс" ЕООД разполага с детайлно разработени планове за действия в кризисни ситуации. На този етап не очакваме сериозни затруднения, ако се стигне до такъв вариант", посочват от там в отговор на въпроси от "Дневник". И те на свой ред са ограничили служебните пътувания в дестинации, смятани за рискови по отношение на разпространението на вируса.

Собственикът на "Уолтопия" Ивайло Пенчев коментира пред "Дневник", ча всички служители с възрастни родители са пуснати да работят от вкъщи както и тези, които са на договори, обвързани с постигането на конкретни резултати. Всички случаи се разглеждат един по един, няма някой да е искал и да сме му отказали, посочи той, но уточни, че засега това не е масова практика. В същото време компанията, която има проекти в Китай и Италия, отчита, че някои от тях се забавят. Например в Италия, тъй като български работници разбираемо не искат да пътуват до там, за да монтират.

Консултантски и счетоводни фирми могат да работят дистанционно. Но това няма как да стане в производството. Трябва да свикнем да живеем с коронавируса, коментира Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България, цитиран от "24 часа". В предприятията от производството се вземат общите мерки за дезинфекция.

Българската стопанска камара пусна анкета до членовете си и очаква обобщени данни в понеделник кой какви мерки е взел във връзка с коронавируса. Около 20% от служителите в България могат да работят от вкъщи като предпазна мярка, обясни Томчо Томов от организацията пред вестника. Изчислява, че това означава около 600 хил. души - чиновници, проектанти, счетоводители, ИТ специалисти.

Заради плановете на компаниите да минат на дистанционна работа от Rakuten Viber обявиха, че се удвоява на 10 човека броят на участниците, които могат да се включат едновременно в групов разговор. "Решението на компанията да увеличи капацитета на груповите разговори идва в момент, в който целият свят е поставен в нови условия и правила на работа и живот при наличието на коронавирус COVID-19 и всеки има нужда от постоянен контакт със своите близки, колеги, приятели или съученици", се посочва в съобщение от собственика на платформата.

Много компании се стремят да предлагат иновативни решения. Такъв е случаят с компании, чиито бизнес изцяло зависи от движението на хора. Например Networking Premium, която предлага споделени офис пространства и апартаменти в България и Израел, както и лайф стрийминг, предлагат пакети с временни решения. Чужденците, които не могат да се върнат в родината си, получават достъп до коуъркинг пространство плюс самостоятелен апартхотел, а за тези, чийто събития е трябвало да се отменят или отложат за неопределено време - онлайн лайфстрийм на събитията, с купуване на онлайн билети.

Бизнесите, които не мога да минат в онлайн режим - като ресторантите и магазините за храни, например, наблягат на хигиенните мерки в обектите си, които се отнасят както до служителите, така и до посетителите.