Дирекция „Инспекция по труда“ Пловдив се включи в екшън ден, при който в цялата страна служители на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ проверяват работодатели, при които през последните години са установявани случаи на работа без трудов договор. С тези проверки стартира за България Седмицата на действието, която се провежда в рамките на Европейската кампания за деклариран труд. На територията на област Пловдив бяха проверени 13 работодатели. Установиха се 5 случая на работа без трудов договор.

"Следва да се има предвид, че като работят недекларирано, работниците и служителите губят и трудови, и осигурителни права. Те се лишават от обезщетения или получават такива в по-малък размер при оставане без работа, при болест, бременност и раждане, при пенсиониране", припомнят от трудавата инспекция.

Европейската кампания за деклариран труд се организира от Европейската комисия чрез Европейската платформа за справяне с недекларирания труд. Организацията у нас е възложена на Инспекцията по труда. Целта е бъдещи и настоящи работещи, както и работодатели, да бъдат информирани, основно чрез социалните мрежи, за правата, които им дава декларираният труд.

Инспекцията по труда организира и онлайн срещи с ученици, за да обясни правата им при започване на работа, както и какви ползи им носи декларираният труд. В информационната кампания сред учениците на територията на област Пловдив ще се  включат 2 училища. При желание експерти от дирекция „Инспекция по труда“ Пловдив са готови да информират учениците и на други училища.

В рамките на проект от инспектората са разработени въпросници за самоконтрол, които ще позволят на работодателите да се самооценят, доколко правилно прилагат трудовото законодателство и да отстранят несъответствията до извършването на проверка от контролните органи. Част от въпросниците са свързани и с прилагането на разпоредбите, които регулират възникването, осъществяването, изменението и прекратяването на трудовите правоотношения. Предстои стартирането на пилотно прилагане на новата форма на контрол.