България е една от първите страни, които отвориха границите си за туристи още на 1 юни. Вече приемаме гости от 35 страни, за които е отворена държавата без влизане с карантина. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова по време на петъчния парламентарен контрол.

По думите ѝ една от най-важните стъпки, които са предприети в подкрепа на туроператорите, е законодателната промяна, с която е дадена възможност на туроператорите да възстановяват заплатената сума за туристическо пътуване в рамките на 12 месеца, считано от датата на отмяна на извънредното положение.
Пътуващите имат право да избират туристически ваучер за алтернативно пътуване, я в случай, че не желаят да се възползват от него, имат срок до 12 месеца да възстановят предплатените им пари.

Тя припомни, и че се отпуска държавна субсидия в размер на 35 евро за всяка седалка от максималния пътнически капацитет на самолета за всеки полет.

Третата помощ към сектора е мярката 60/40, която от 1 юли е актуализирана и вече е 80/20. Работодателите могат да се възползват от допълнителни 290 лв., колкото е максимално допустимата държавна помощ.

От 1 юли е в сила още една нова мярка на стойност 160 млн. лв. като средствата по нея са осигурени от Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". Над 50 млн. лв. приоритетно са планирани за сектор "Туризъм", хотелиерство и ресторантьорство и туроператорска дейност. Работодателите ще могат да наемат лица, регистрирани в бюрата по труда, заради пандемията.

Отпуска се и безвъзмездна финансова помощ в размер на 173 млн. лв. чрез препрограмиране на средства по линия на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност". Подкрепата е предвидена за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последици от пандемията. До момента над 553 проекта са одобрени, основно за туроператори и турагенти.

Отново по линия на ОПИК е предвидена и безвъзмездна финансова помощ в размер на 200 млн. лв. за подкрепа на средните предприятия.

Ангелкова подчерта, че е разширен и обхватът на програмата за ББР с безлихвено кредитиране на физически лица в подкрепа на заетите в сектор "Туризъм" и допълни, че друга мярка в подкрепа на заетите в туризма е финансовата помощ за бизнес кредити и за малки и средни предприятия.

В отговор на друг въпрос на народния представител Дора Янкова, министър Ангелкова даде информация и за рекламните дейности на странта. Разработена е кризисна програма за реклама за възстановяване на позицията на България на национално и международно ниво, а фокус при таргетирането и изпълнението е върху България - с цел насърчаване на вътрешния туризъм, съседни страни, европейски пазари.

В ход са и рекламните кампании на България на 4 основни целеви пазари, страната се рекламира и по водещи световни канали като BBC, SNN, Euronews, National Geographic, обясни oще министър Ангелкова.

През изминалата година са разработени и 7 балнео маршрута, а в края на сепрември е подписан договор с немските здравни каси. Тази година е стартирана таргетирана рекламна кампания с немските здравни каси за възможността здравноосигурени лица да посещават България и сертифицираните ни държавни и частни бази и да могат да използват здравните си ваучери у нас. Една от дестинациите минава през Родопския регион, и разбира се - Българското Черноморие, допълни още Ангелкова.