Скоростта на движението на колите в центъра на София достига тази на пешеходец в пиковите часове. Това става ясно от анализ за транзитния трафик през града на проекта "Визия за София", който започна да се разработва преди две години с цел да предложи дългосрочна стратегия за развитие на столицата.

В проекта са начертани 384 мерки за бъдещата работа на кметството, който ще бъде внесен в Столичния общински съвет за гласуване.

От анализа става ясно, че в най-натоварените часове на места в центъра на София колите се движат с 5 км в час. Средната скорост на надземния градски транспорт е 14 км в час, а заедно с метрото достига до 21 км в час, а от инициативата предлагат в следващите няколко години да достигне до 25 км в час.

От "Визия за София" предлагат и цената на разрешенията за строеж в София да имат различни такси обвързани с района на инвестицията.

"В момента цената им почти не зависи от района, за който се издава документът", изтъкна арх. Любо Георгиев, който е ръководител на екипа, разработил проекта.

Според него обаче има значение дали една нова сграда се прави в центъра на София, в някой от жилищните квартали или в крайградските територии.

Предлага се също ново изчисление на такса смет на база генерирания отпадък, а не както е в момента спрямо данъчната оценка на имота. Според експертите трябва да има повече съдове за разделно събиране, защото отдалечеността им е сред проблемите за гражданите.

За справяне с проблема с мръсния въздух се препоръчват глоби за отопление на дърва и въглища и в същото време стимули за използването на газ и парно.

"Когато живееш в голям град, където хората са близко един до друг, не може да си правиш каквото си искаш и да ползваш дърва или въглища само защото ти харесва повече", коментира арх. Георгиев.