Техническите средства - по-доброто средство за контрол на пътя от катаджиите.

"Камерите, които следят нарушителите зад волана, са доказали своята ефективност навсякъде по света, особено през тъмната част на денонощието", коментира пред "Фокус" председателят на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров.

Причината според него е в недостига на патрулиращи полицаи. Само в столицата вечер има дежурни едва 2-3 патрула, които обслужват и ПТП-тата по време на дежурство.

"Тоест в столицата, милион и половина души, се обслужват от три патрула, в най-добрия случай", коментира той.

Видеокамери обаче могат да бъдат поставени навсякъде и да хващат нарушителите в крачка.

"Знаете, че по софийските булеварди в бус лентите е забранено да се движат други превозни средства, освен тези от автобусния градски транспорт. Това не се спазваше дълго време, но в момента в който се монтираха камери и те започнаха да записват номерата на нарушителите, вече в бус лентите се движат само автобуси", обясни идеята си шефът на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Иначе казано – пътят за справяне с нарушителите на закона минава през видеоконтрол. Не през катаджиите на пътя, не през указателните табели, а през техническите средства.

Причината за това е много проста - дори да се увеличи броя на знаците, нищо няма да се промени, ако никой не ги спазва. А освен това твърде голямата им наситеност обърква, вместо да подпомага водачите.

"Има пряка връзка между новите знаци и повишената безопасност, но тя не е толкова директна. У нас знаковото стопанство е отвратително. Ние сме единствената държава с толкова много знаци, които объркват шофьорите, вместо да ги подпомагат", посочиТ одоров.

Поводът за коментара на председателя на БАПК са новите указателни табели, включени в проекта за промени на Наредбата за сигнализация на пътищата с пътни знаци. Според него хиляди са местата, където след ремонт знаците не са премахнати.

"От години молим АПИ да създаде процедура за отмяна на знаците, но те обясняват, че това е бавна и скъпа процедура и вместо да имаме средна скорост 80 км/ч навсякъде, където има третокласен път и бензиностанция – ограничението е около 60 км/ч. Това изнервя шофьорите. Пример е АМ "Тракия" около Стара Загора", обясни още експертът.

Тодоров уточни, че осемте нови пътни знака ще указват наличието на задръствания, намалена видимост, настъпило произшествие на пътя, зарядни станции за електромобили и станции за зареждане на автомобили с водород.

"Добре е да има уведомителни знаци, но предупредителните няма да работят и няма да са ефективни. Тези знаци без изградена интелигентна транспортна система няма да вършат работа. Те трябва да бъдат на електронни табла, а такива има на АМ “Струма” и докато няма система от електронни табла няма да са ефикасни. Това едва ли ще се случи в близките години. Няма да се сложат достатъчно бързо, въпреки, че АПИ обещава, че някога ще се сложат подобни табла", обясни още Владимир Тодоров.