При посещение на събирачи на дългове в дома на длъжника често се стига до споразумение за намаляване на борча, ако това предотврати пристъпването към принудително събиране на парите. Това става ясно от становище на Асоциацията на колекторските агенции в България по внесени в парламента от депутати от ГЕРБ промени в Закона за защита на потребителите.

В не малка част от случаите посещенията довеждат до постигане на споразумение за погасяване на задължението, което преобладаващо е обвързано и с отстъпки от размера на вземанията и други привилегии, уговорени в полза на потребителя, посочват от асоциацията.

От браншовото сдружение се обявяват против предложението на ГЕРБ да бъде забранено колектори да посещават длъжници в дома и на работното им място.

Контактите с длъжниците да могат да се осъществяват само по телефона, електронна поща и пощенски пратки в работни дни от 8 до 20 часа, а в неработни дни от 10 до 14 ч. и от 16 до 18 ч., предлагат депутатите. Внесените в парламента текстове предвиждат да бъдат забранени контактите в офиса на длъжника, при които може да стане ясно, че той има борчове. Специално е посочено, че срещи с длъжника може да се провеждат в офиса на кредитора.

От асоциацията на колекторите обаче посочват, че контактите на място с длъжника имат по-голям успех за постигане на разбирателство между страните. А посещенията се извършвали от „висококвалифицирани професионалисти“.

На различно мнение е адвокат Николай Лалев от Софийска адвокатска колегия, който също е изпратил становище към законопроекта. Според него предвидените в проекта глоби трябва да бъдат завишени. И ако колектор наруши забраната за посещение на длъжник в дома му трябва да бъде глобен от 5 хил. до 10 хил. лв. за граждани и от 10 хил. до 50 хил. за фирми. Според адвоката тези глоби трябва да важат и за колектори, които тормозят длъжниците с обаждания през нощта или на обяд през почивните дни.

Според адвокат Николай Лалев разговорите между колектори и длъжници със заплахи и обиди са изключителна рядкост. Но целта на комуникацията е оказване на психологически натиск и продължителен дискомфорт. Затова той предлага контактите с длъжника да бъдат ограничени до веднъж на месец.

Таван на банковите такси

Банковите сметки, по които длъжниците трябва да погасяват борчовете си, да бъдат освободени от банкови такси и комисионни в кредитната институция, в която са открити, или таксата за обслужване на каса да не надвишава 50 ст. за суми до 100 лв. и 1 лв. за по-големи суми, предлага адвокат Николай Лалев в становище към законопроекта на ГЕРБ., пише "Труд".

Промяната е наложителна предвид силно завишените банкови такси и комисионни при плащане на каса и при превод на пари от една банка към друга, които при малки суми може да надвишат размера на самото задължение, посочва адвокатът. Таван на банковите такси може да бъде сложен с промяна в една от наредбите на БНБ, смята адвокат Лалев.