След серия отлагания и много спорове, тол системата тръгва. Трябва да заработи през март догодина.

Обхватът - малко над 6 хиляди километра магистрали, първостепенни и част от второстепенните пътища. Така останалите 14 хиляди километра от републиканската мрежа все пак остават безплатни за тежкотоварните автомобили. Досега за тях те плащаха винетка.

Системата се изгражда на принципа - който руши, ще плаща повече. От 4 до 7 стотинки - толкова ще плащат на километър камионите между три и половина и 12 тона. Конкретната цена ще зависи от степента, с която превозното средство замърсява околната среда.

За кои пътища ще се плаща и колко ще струват родните тол такси?

Така камион над 12 тона с екоклас Евро V, ще плаща за пътя София – Бургас около 70 лева, при по-нисък екологичен клас – Евро IV, шофьорът ще даде на държавата 20 лева повече. Ако водачите не плащат такси, има няколко варианти за санкции.

Единият е да внесат т.нар. компенсаторна такса – от 150 до 750 лева на място при тол контрола. Тя се плаща само през ПОС терминал. Ако шофьорът откаже да я плати, за да продължи по пътя трябва да внесе т.нар. максимален тол – все едно е изминал разстоянието от ГКПП Кулата до ГКПП Дуранкулак – около 680 км. в платената тол мрежа за неговия камион.

В този случай той има 14 дни да плати и компенсаторната такса, иначе ще му бъде издадено наказателно постановление и ще бъде глобен.

Размерите на глобите са записани в Закона за движението по пътищата – 1 800 лв. за неплащане на тол и 2 500 лв., ако собственикът на камиона е излъгал за екокатегорията му, осите му или други данни.

Актовете ще се връчват на паркинги

Тол системата пред старт – покрива 6050 км. София-Бургас = 70 лв. за тир

"Проверката на бензиностанции в Европа е основна практика. На големите паркинги в Европа върви човек с компютър или таблет и проверява. Ние се опитваме полека да приучваме и нашите контролни органи да извършват и тази практика. Тъй като след 1 март това ще е един от основните ни механизми. С автоматичното правоприлагане ще имаме вече заснети нарушения на пътя. Ще можем да ги установяваме и връчваме актовете на паркинги. Става дума само за връчване на актове, а не за установяване на нарушения", обясниха от АПИ.

"Все още нарушителите са голям процент. Те са около 10 %, за нас и в европейски план това е голям процент. Ние все още държим границата от 10 %. Това от своя страна води до събираемост на компенсаторни такси, която е изключително висока. Те преминават вече 7 млн. лв. Това са такси, събрани от тол контрола, през пос терминалите, които са в колите. Ще достигнем повече от 30 млн. приход от електронни винетки отколкото миналата година в резултат на по-доброто правоприлагане и електронния характер на системата", добавиха от агенцията пред "Стандарт".

Превозвачите очакват хаос

Очаквано, вече се появиха първите негативни реакции. Българинът по принцип има склонност към песимизъм, но шофьорите са категорични - от таксите има смисъл, ако парите отиват за ремонт на пътища.

Естествено тук веднага възниква въпросът дали събраните средства /а те ще са много/ ще отиват там, където трябва. В случая това не е скептициъм, а логика на българска почва.

"От 18 филийки в хляба - три ще отиват за ТОЛ такса, а четири отиват за ДДС, останалото за разходи и печалба на производителя", контрираха от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт.

Още през миналата пролет те предупредиха, че се очакват сериозни проблеми.

"Очакваме хаос, защото системата все още не е изградена. По договор трябва да има 6-месечен тестов период, който да покаже, че системата работи и отчита коректно", каза тогава Илиян Филипов, председател на Българската асоциация на сдруженията в транспорта. Според него без тестов период ще има хаос.

Скачането на цените

Няма мърдане! Камерите на ТОЛ рамките следят, снимат и… е-фиш за без винетка СНИМКИ

"Всички сме "за" системата. Но нито една държава не таксува 2-ри, трети клас", добавиха от асоциацията. Там са категорични, че няма как един превозвач да избере път, по който да не плати, например по третокласен път.

"Всички тези пари ще бъдат платени от българския потребител, а те никак не са малко. Това е разход, който ще вземем от нашия клиент, а той ще я вземе от вас, от стоката, която си купувате", заявиха от Асоциацията на превозвачите.

Всъщност от бранша искаха няколко пъти отлагане на системата, което на практика и стана. Очаква се обаче сега да няма повече протакане.

Сега първо да видим как системата ще тръгне с новите такси. И как ще бъде обслужвана, дали ще се търси помощ отвън. Предстои да разберем!