Безплатно паркиране в синя/зелена зона, безплатни зарядни станции, данъчни облекчения, субсидиране, рестрикции за замърсяващи автомобили и вътрешно производство на електромобили - това са мерки за обновяване на автомобилния парк в България със срок 2023 г.

Предвидени са в тригодишния план към проекта за нова Национална стратегия за пътна безопасност. Мотивът за тях е, че 70% от леките автомобили у нас са на над 15 години.

Засилване на изискванията към техническите прегледи на колите втора ръка при първоначалната им регистрация предвижда стратегията. Предлага се също при катастрофа да се изследва връзката между техническото състояние на автомобила и настъпилото произшествие.

Планът до 2023 г. предвижда също купуване на оборудване за мобилни технически прегледи на пътя.

Въвеждат се и ограничения за монтиране на различни съоръжения в автомобилите, които застрашават безопасността на участниците в движението - допълнителни фарове и светлини, портативни телевизори, ролбари и други модификации, които променят заводските параметри.

Националната стратегия за безопасност на движението по пътищата 2021-2030 г. беше изготвена от Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата”.

 След като премина обществено обсъждане, в момента е на съгласуване между министерствата. Когато приключи и то, ще влезе за одобрение в Министерския съвет. Към нея е приложен и тригодишен план - до 2023 г., включващ мерки, отговорности и срокове за изпълнение, придружени от формуляри за областни и общински планове.

Според данните на КАТ – най-много катастрофи с пострадали стават през август, средно 725 на година, вторият натоварен с ПТП-та месец е юли – 710, следван от септември с 664 души.

Най-рисковият ден за пътуване пък е петък с 1088 катастрофи на година, а най-безопасно е в неделя – с 873 тежки произшествия с наранявания и смърт.

Часовият пояс, в който тежките инциденти на пътя са най-много, е между 16 и 20 часа. Часовете с най-малко ПТП с наранявания и смърт са между 2 и 6 сутринта.

В статистиката на загиналите водят шофьорите на леки автомобили - 226 на година, след тях са пътниците – 184, пешеходците – 145, най-малко загинали на година са водачите на камиони - 17, следвани от велосипедистите – 27 и мотористите – 49.

Според анализа на агенцията най-безопасни са автомагистралите. По данни от преброителните пунктове на Агенция “Пътна инфраструктура” моторни превозни средства по аутобаните в страната средногодишно изминават около 3,6 млрд. км. По тях за една година настъпват средно по 275 тежки катастрофи, което означава една на всеки 12,9 млн. пропътувани километри.

По-смъртоносни са първокласните пътища, по тях средногодишно моторните превозни средства изминават около 3,9 млрд. км, при което тежките произшествия са 744. Това показва, че едно тежко ПТП настъпва средно на всеки 5,2 млн. пропътувани километра. Към края на 2019 г. у нас са регистрирани 3 752 566 превозни средства, 70% са леки автомобили.