Една eлектронна система обезсмисли всичко, на което някога ни учеха инструкторите

Трябва ли да помпате педала на спирачката, когато сте стъпили на заледен път? Ако сте изкарали шофьорската си книжка преди повече от десет години, или при някой по-възрастен инструктор, най-вероятно ще отговорите на този въпрос с "Да".



В ТОЗИ ЕПИЗОД ОТ ПОРЕДИЦАТА "Визия Нула" ще обясним за системата, която направи този съвет не само излишен, но дори и опасен.
Една от главните причини за тежки катастрофи е склонността на спирачките да блокират върху хлъзгава настилка. Тогава застопореното колело се превръща на практика в шейна, и загубвате всякакъв контрол върху управлението - колкото и читави и нови да са гумите ви.



ОЩЕ ОТ НАЧАЛОТО НА ХХ ВЕК автомобилните компании се опитват да решат този проблем и да предотвратят блокирането. Но първите механични системи са тромави и ненадеждни. Решението в крайна сметка идва от авиационната индустрия, а от втората половина на 90-те години вече всички нови автомобили са оборудвани серийно с ABS, или Anti-Lock Braking System.



КАК РАБОТИ ABS? На всяко от колелата има датчик за скорост, който засича, ако то започне да забавя, преди да блокира. Датчикът праща сигнал към компютъра на системата, а той освобождава един клапан в спирачния апарат и намалява налягането на спирачната течност. Веднага щом колелото възстанови скоростта си на въртене, помпата отново повишава налягането и задейства спирачката. Това се повтаря десетки пъти в рамките на една секунда при екстремно спиране. Именно от работата на помпата тогава педалът започва да "пулсира" под крака ви, понякога доста силно. Не бива да се стряскате от това.



АКО КАРАТЕ СЪВРЕМЕНЕН АВТОМОБИЛ и се наложи да спрете внезапно, няма смисъл да помпате педала като при старите жигули - това само ще удължи спирачния ви път. Вместо това натиснете педала колкото можете по-силно и го задръжте така. ABS-ът ще ви позволи да маневрирате, за да избегнете препятствието, докато при блокирали спирачки колата е на практика неуправляема.



ПО-РАННИТЕ ABS СИСТЕМИ си имаха и минуси. В някои случаи те фактически удължаваха спирачния път - примерно в пресен сняг или върху чакъл, когато иначе блокиралото колело би се окопало и би спряло по-бързо.
Неслучайно през 90-те първите софийски таксиметри с анти-блокиращи системи масово ги бяха откачили ръчно. За щастие технологията напредна много от тогава. Имахме шанса да тестваме третото поколение ABS на Continental в полярния полигон на компанията в Арвидсяур. В сравнение с второто то получава информация от сензорите пет пъти по-често и може да реагира на практика на всичко.



АКО НАПРИМЕР ЕДНОТО КОЛЕЛО е върху лед, а другото - върху сух асфалт или листа, системата се пренастройва за стотни от секундата и прилага различно спирачно усилие.

В следващите епизоди на "Визия Нула" ще се спрем на най-близкия приятел на ABS - електронната стабилизираща система (ЕSP или ESC), и ще пресметнем какъв е най-изгодният подход към автомобилните гуми.