Роботизираната трансмисия с два съединителя дебютира при VW Golf R32

През 2003 г. Volkswagen стана първият производител в света, който направи автоматизирина скоростна кутия с двоен съединител (DSG) за серийни автомобили. Именно тази трансмисия откри нова ера в историята на автомобилите.



Първата в света масова роботизирана скоростна кутия DSG (Direct-Shift Gearbox) с два съединителя е разработена със съвместните усилия на Volkswagen и BorgWarner. А първият сериен автомобил, на който се поставя тя, е хот-хечът VW Golf R32 с 3,2-литров двигател V6, развиващ 341 к.с. и 320 Нм въртящ момент.

Кутията с 6 предавки а DQ250 с „мокри” съединители е достъпна за R32 като опция и с нея хот-хечът ускорява по-бързо, отколкото с механичните скорости. Развиването на 100 км/ч от място отнема 6,4 секунди срещу 6,2 на версия с ръчни предавки. Разликата идва от „робота”, който благодарение на своята конструкция превключва по-бързо от човека.



При този тип трансмисия всяка следваща предавка се включва автоматично, но не в процеса на превключване, а по-рано. Затова и тя се нарича преселективна. Първо се отваря единият съединител и почти едновременно се затваря втори (единият е а четните предавки, другият – за нечетните). Предимството на тази технология е, че благодарение на бързото превключване практически не се прекъсва притока на мощност от двигателя, което също помага за ускорението.

Първият „робот” DSG позволява и намаляване на разхода с 20% в сравнение с традиционния хидромеханичен автомат. В случая преселективната кутия няма хидротрансформатор и планетарни предавки, което води до по-малко загуби от вътрешното триене. Самият агрегат също е по-лек, въпреки че е доста по-сложен конструктивно. Той повтаря механичната скоростна кутия, но в случая я управлява сложна електрохидравлична система. Затова и тази кутия е по-скъпа и по-сложна за производство.



Плюсовете на новата трансмисия обаче са значителни. След VW Golf R32 кутията DSG е поставена на спортното купе Audi TT 3,2, а след това започва да се внедрява и на други модели на VW Group. Тя стига дори до хиперколата до Bugatti Veyron, чийто 7-степенен агрегат е разработен съвместно с фирмата Ricardo.

Не цялата историята на DSG е толкова гладка. През 2008 г. излиза печално известният 7-степенен агрегат DQ200 със „сухи” съединителя за по-слаби мотори, разработен съвместно с компанията LuK. Тази кутия става легендарна, но не с успехите си, а с много ремонти и модернизации, на които е подложена. Тя е слабо надеждна, като по нея се повреждат почти всички основни детайли.



За няколко години Volkswagen провежда много сервизни акции и променя конструкцията, за да се справи с проблемите. Въпреки това, компанията не се отказва от този тип кутии. Така през 2018 г. повече от 40% от продадените Golf-ове са с DSG, докато при Polo процентите са над 30. При T-Roc и Tiguan повече от половината закупени автомобили са с DSG, а при удължения  Tiguan Allspace – близо 90%. При Passat дялът на тази скоростна кутия е 60% за седана и 70% за комбито, а при Arteon – 80%.

В момента Volkswagen предлага 6- и 7-степенни роботизирани DSG за въртящ момент до  250 Нм (DQ200-7), 400 Нм (DQ260-6 и DQ400-6), 420 Нм (DQ381-7) и 550 Нм (DQ500-7). Има и 6-степенна хибридна скоростна кутия DSG (DQ400E-6, до 400 Нм) с вграден в нея електромотор за моделите Golf GTE и Passat GTE.

Снимки: Volkswagen