Дългият период извън употреба е също толкова вреден за климатика, колкото и за останалите агрегати в автомобила. Неговите компоненти се нуждаят от смазване - а ролята на смазка изпълнява всъщност хладилният агент.

Ако дълго не го включвате, предпазният слой по детайлите изтънява и изчезва, излагайки ги на вредните въздействия на въздуха и влагата. Освен това, ако не ползвате климатика цяла зима, при включването напролет той ще трябва на порботи първоначално "на сухо" - което износва компонентите и изпълва системата с микроскопични отпадъци. Избягването на заблудите изброени по-долу, ще Ви позволи да запазите климатичната система, за да служи безаварийно, когато е необходимо.

 Климатикът не е нужен през зимата
Не ви е нужна охлаждащата функция, това е ясно. Но климатикът има и друга задача - да разпотява стъклата. Прави го особено ефективно, ако го ползвате в режим на затворена рециркулация. Тогава той взема въздух от салона, който винаги е поне мъничко по-топъл от външния, изсушава го и го насочва към влажните стъкла, пише Аутомеди.

 Достатъчно е да го включите един-два пъти


Чели сме съвети, според които е достатъчно да включите климатика два пъти през зимния сезон, за да бъдат добре смазани компонентите му. Това не е вярно за съжаление. Необходимо е да го правите поне веднъж на две седмици.

Климатикът се поврежда, ако работи зимата


При климатичните системи в по-стари автомобили наистина се е случвало те да спрат да работят през зимата. Но причината не е, че са се повредили от студа. Просто хладилният агент (в миналото - фреон, в по-ново време - тетрафлуоретан) се свива при ниски температури, налягането в системата пада и ако газът е бил понамалял така или иначе, тя преустановява работа. Тогава просто трябва да се допълни.

 Климатикът не се подготвя за зимата


Всъщност климатичната система също се нуждае от малко грижи преди студения сезон - под формата на едно цялостно почистване. Ако си го спестите, в натрупаните през лятото прах и боклуци ще се завъдят неприятни бактерии и гъбички, които после системата ще издухва в салона.

Обикновен антисепктик е достатъчен


Всъщност е по-добре да изберете специалните спрейове за почистване на климатици - те имат антисептично действие, но и предпазват повърхностите на изпарителя и въздуховодите. И това обаче не е достатъчно - препоръчваме също да почистите дренажния отвор на изпарителя, през който кондензатът изтича на пътя. Ако отворът е замърсен, може изцяло да замръзне в студа, и тогава кондензатът би могъл да потече в салона на колата. Дренажният отвор трябва да се почиства веднъж годишно, най-добре наесен.

З