Пандемията от коронавирус доведе едновременно до рекордно свиване на пазара на нови и употребявани автомобили у нас, но и на шоково поскъпване на колите. При новите возила то се дължи най-вече на екологичните изисквания на Европейската комисия, които влизат в пълна сила от 1 януари, а при старите заради ограничения внос по време на пандемията и засиления интерес към колите, втора ръка, на хората от Западна Европа.

Колкото и дълго да ровите в интернет страниците на официалните вносители, няма да намерите нов автомобил дори и в най-базовото си оборудване за по-малко от 20 000 лева.

Миналата година имаше поне десетина предложения за коли от най-малкия клас в ценовия диапазон под тази сума. Ако сравним цените на най-евтините возила преди 9 години и в началото на века, ще се види разликата.

Например през 2010-а цената на "Дачия Логан" тръгваше от 12 990 лв. с ДДС. Тази година масовият румънски модел вече е поскъпнал почти двойно за 10 години. Факт е, че сега тази Дачия е осъвременена и второ поколение, както и че в базовото ниво влизат и повече екстри.

Поскъпването на новите автомобили засяга всички сегменти и класове, а не само малките. То се усеща най-много при смяна на поколенията.

Досегашният вариант на "Шкода Октавия" започва от 32 980 лв. с ДДС, докато най-новото поколение е на минимална цена 37 960 лв., т.е. разликата е 5000 лева, или над 15% отгоре.

При модерните кросоувъри сумата набъбва още повече паралелно с интереса към тях.

С над 10-15 процента са се повишили цените на употребяваните автомобили в България вследствие на свития пазар и затруднения внос заради пандемията.

Един от най-големите доставчици на коли на старо - Италия, вече затегна контрола на возилата, които трябва да отидат за скрап, и по правило вместо към местните автоморги се запътваха полулегално към България.

Испанският и италианският автомобилен пазар отбелязват развитие в странна посока - купуват се все повече автомобили, навършили 20 г. Това поведение се свързва с икономическите затруднения и несигурността, последвали карантинните мерки. Част от купувачите на тези коли на пределна възраст са всъщност хора, които досега са ползвали обществения транспорт, но вече го намират недостатъчно сигурен.

На този фон - близо 30% от автокъщите за коли втора употреба у нас са фалирали от началото на пандемията. Заради кризата хората отлагат покупката на автомобили или са склонни да отделят по-малко пари.

А най-търсени продължават да са автомобилите над 20-годишна възраст и в ценовия диапазон до 5000 лева, но те вече са кът!

Източник: "24 часа"