Пълнене на резервоара догоре или доливане на 10‑15 литра ‑ кое е правилно?Много шофьори често изпадат в подобна дилема и не знаят кой вариант да изберат.

Шофьорите имат различно мнение по този въпрос ‑ някои от тях предпочитат винаги да зареждат догоре, докато други сипват по‑малко гориво в резервоара и съответно по‑често посещават бензиностанциите.

Кой от двата подхода е правилен?

Нека започнем с това, че обемът на резервоара е различен при различните автомобили. Един хечбек, например, побира около 50 литра, докато големият всъдеход ‑ два пъти повече. Ако приемем, че средната цена на горивото е около 2 лв (в момента в България е по‑малко) се получава, че за напълването на един резервоар догоре са нужни от 100 до 200 лв. А тази сума не е никак малка за много хора.

Чисто психологически много хора предпочитат да се разделят с по‑малко пари. Те пак ще похарчат същата сума за гориво, но ще го направят на няколко пъти. Същото е положението и с лизинга на някаква стока ‑ човек предпочита да дава по 50 лв. в продължение на 6 месеца (примерно), вместо да извади наведнъж 300 лева (те дори са по‑малко заради лихвата).

В случая с горивото няма никаква разлика, с изключение на това, че шофьорът трябва по‑често да посещава бензиностанцията. Е, той може да спести пари или пък да похарчи повече, ако цените се променят, но това трудно може да се предвиди.

Има обаче един много важен момент, който мнозина пропускат. А той е, че наливането на по‑малко гориво може да се окаже фатално за горивната система на автомобила. Причината е водата в резервоара. Да, в резервоара не всеки автомобил има вода. Всъщност, това е конденз, който се образува от разликата в температурата на въздуха. В него винаги има и влага, и гориво. Водата е по‑тежка и съответно отива на дъното на резервоара, тоест близо до горивната помпа.

Затова е желателно подобен процес да бъде избегнат или поне минимизиран. А колкото по‑малко въздух има в резервоара (съответно повече гориво), толкова по‑малко конденз се образува. А това означава, че не трябва да се пести при наливането на гориво. Още повече, че независимо от горивото в резервоара, разходът не се променя. Друг е въпросът, дали шофьорът има достатъчно пари в джоба.

Не бива да се пропуска и още нещо. Големите вериги от бензиностанции предлагат бонуси и отстъпки при зареждане на повече гориво. Те изглеждат малки, но пък се трупат с времето, така че не са за пренебрегване. А при наливането на 10‑15 литра обикновено шофьорът не получава нищо.

Източник: Automedia