Историята на първата кола, която е пъплила по родните пътища е мътна и непозната за мнозина. Говорим за времето, в което все пак е нямало асфалт, липсвали са пътни знаци и хората определено не са знаели що е то “кожен салон”.

Първият автомобил в България е внесен още в края на XIX век и то сравнително скоро след края на Руско-турската освободителна война. Той е докаран от чеха Август Шедеви през 1896 г. и е относително примитивен като конструкция – френски “De Dion Bouton“ (“Дион Бутон”) с парен двигател, дървени колела и плътни гуми.

В онези времена новите технологии и достиженията на западната цивилизация все още са много непознати и далеч от България. Затова, когато автомобилът се появява в София, хората го наричат "файтон без коне” или "огнена каруца” - защото това било най-близкото познато нещо, с което можели да сравнят колата.

“Дяволската кола” обаче била опасност за целия транспортен бранш - файтонджиите се страхували, че новото возило постепенно ще ги измести, ще им вземе хляба от ръцете.

Страховете оказва се били напразни - “Дион Бутон” едва се движил, а моторът спирал често.

И тогава в столицата пристига нов модел.

През 1902 г. шведският търговски консул по онова време в столицата доставя нов модел „De Dion Bouton“. Смята се, че това е първият дипломатически автомобил в нашата страна. Той е управляван от българина Петър Ст. Китов от Радомирско - първият шофьор в историята на страната ни.

Две години по-късно от Министерството на войната решават да поръчат от френската компания първия автомобил с бензинов мотор. Той бил внесен в страната ни и се използвал от самия министър на ведомството - Михаил Савов.

Сред първите собственици на автомобили е и княз Фердинанд I, който според запазени сведения през 1905 г. си купува един от най-хубавите модели за онова време и постепенно създава цял автопарк.

Първите автомобили в обществените служби у нас са доставени през 1905 г. за Телеграфопощенската дирекция - три коли с двуцилиндрови двигатели.

Първият професионален шофьорски курс в България е организиран от Министерството на войната. Негови ръководители са французите Густав де Беновер и Етиен Гро, които обучават 15 курсисти.След приключването на обучението Беновер става личен шофьор на португалския крал Карлос I.

Автомобилите по онова време не били много, но достатъчно, за да се появи нуждата от регулация на движението. Първият правилник е създаден през 1912 г., според който най-високата допустима скорост за движение е едва 15 км/ч за из улиците, по които нямало много хора и впечатляващите 4 км/ч в участъците, по които имало и минувачи.

Интересна точка, заложена в родоначалника на ЗДП гласи, че автомобилите не трябва да причиняват голям шум и да вдигат много пушек - точка, с която съвременното общество се опитва все още да се бори.

Постепенно западните търговци откриват България като нова, непревзета все още територия за бизнес. В периода 1922-1927 г. в България са основани представителства на почти всички популярни европейски и американски производители на автомобили, като средната цена на кола в онази епоха варира между 100 и 300 хиляди лева. Интересът към автомобилите е толкова голям, че едно от дружествата - “Стрела”- успява да продаде впечатляващото количество от 169 коли, разказват от СБА.

В света първото рали състезание в историята на спорта се провежда през лятото на 1894 г. по пътя Париж - Руан. До неговото провеждане се стига след поредица от публикации, които насърчават развитието на този нов, революционен начин за придвижване на човека без помощта на коня. На автомобила започва да се гледа и като семейно превозно средство. Двайсетина години по-късно ентусиасти и любители на новите модерни превозните средства, решават да организират надпревара и у нас.

Първото документирано автомобилно състезание в България е проведено в София през 1914 г. Импровизираното трасе обхваща част от шосето между „Орлов мост“ и село Горубляне.

Победител става един френски „Hotchkiss“, който е пленен през 1913 г. в Одрин. Автомобилът е основно преустроен от военния инженер Димитър Пехливанов, който изработва специална аеродинамична каросерия и чувствително подобрява потенциала на двигателя, така че неговата максимална скорост достига 120 км/ч при мощност от 40 к.с.