Битува мнение, че повечето японци карат нови коли, защото данъците върху старите са неоправдано високи. Според друга версия пък Страната на изгряващото слънце е толкова напреднала в технологично отношение, че жителите ѝ няма как да се возят в архаични автомобили на повече от три години. Каква всъщност е причината японците да сменят колите толкова често обяснява порталът Autorambler.ru, който преразказва впечатленията на живеещия там руснак Алексей Русакович.

На първо място покупката на кола в Япония е свързано с редица усложнения. Купувачът трябва да удостовери документално, че разполага с паркомясто в радиус от 2 км от домашния му адрес.

Размерът на годишния данък зависи не от възрастта на автомобила, а от обема на двигателя. За мотори с кубатура до 1.0 литър той е 29 500 йени (€245). Ако работният обем е между 2.5 и 3.0 литра данъкът скача на 51 000 йени (€424), а между 4.5 и 6.0 литра - на 88 000 йени (€732). За коли на възраст над 13 години се плащат допълнителни 10%, но тази сума едва ли може да принуди японеца да смени старата си кола с нова.

Истинската причина за бързия "оборот" на автомобили в Япония всъщност се корени в тамошната система за технически надзор, наречена "шакен" (車検). Освен да проверява изправността на моторните превозни средства с обем на двигателя над 250 см3, тя трябва да установява незаконни модификации. Оказва се обаче, че "шакен" функционира и като икономически стимул за покупката на нова кола.

Леките и т.нар. "кей" коли със законово стандартизирани размери и характеристики на двигателя подлежат на първи преглед три години след покупката. След това "шакен" се провежда на всеки две години и не е никак евтино удоволствие.

Собственикът на автомобила трябва да плати държавни налози - данък върху теглото, задължителна застраховка за две години напред и фиксирана такса за обработка на документацията, пише "Факти.бг". Същинският преглед се заплаща отделно, също както и останалите разходи за привеждане на колата в изрядно състояние и ремонти.

Така цената на "шакен" лесно може да превиши 100 000 йени (€832). Това кара много японци да предпочетат покупката на нова кола още преди изтичането на първия технически преглед, за да не обременяват бюджета си с излишни разходи. Това обяснява и защо употребяваните автомобили в Япония се обезценяват толкова бързо и нерядко се продават за едва 25% от първоначалната си стойност след седмата година.