Голям брой от кандидат-шофьорите имат средно 3 неуспешния явявания още на теоретичния изпит. Това показва, че системата работи добре, но водачите имат нужда от повече подготовка. Волята на институциите е да се приложат някои непопулярни обществени мерки във връзка с часовете за практическа подготовка на водачите и санкциите за нарушителите, обяви зам.-министърът на транспорта Ангел Попов pdготвените промени в изпитите на пътя.

Институциите, ангажирани с безопасността на пътя, се събраха за втора поредна година да дискутират данните от доклада от националния изследователски проект SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране).

Данните от SDIndex 2019 показват, че към относително устойчивите рискови фактори в поведението на водачите на леки и лекотоварни автомобили, каквито са несъобразената скорост, агресията и ниската концентрация спрямо другите на пътя се прибавя и още един – неуменията на всички изследвани групи шофьори.

Рисковите шофьори у нас - четвърт милион! Нетърпеливи, нетолерантни, разсеяни... фучат!

Те са много характерни за 12% от водачите на леки и лекотоварни автомобили и за 14% от тези на камиони и автобуси. И двете групи шофьори посочват, че между тях съществува агресия, на която често отвръщат. 64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са ставали участници в рискова ситуация, причинена от такива агресивни действия.

Припомняме, че през 2019 г. стойността на националния Индекс за безопасно шофиране за българските водачи на леки и лекотоварни автомобили e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно най-нискорисково поведение на пътя.

Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от този за 2018 г. (89,6). Шофьорите на камиони и автобуси се самооценяват като по-рискови – стойността на техния първи национален SDIndex е 83,3.

Председателят на агенцията за безопасност на пътя Малина Крумова отбеляза, че Агенцията ще се фокусира върху "мерките за пътна безопасност, които са свързани с пътната и съпътстващата инфраструктура и нейните дефицити в тази насока".

Тя коментира инцидентите от последните няколко седмици и посочи, че подобни тежки катастрофи са преодолими чрез "разделяне на насрещните пътни потоци".

Според комисар Бойко Рановски, директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", докладът съдържа ценни данни за поведението на водачите на камиони и автобуси, които могат да помогнат за идентифициране на допълнителни мерки, които да залегнат в Националната стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата.

Главен инспектор Мария Ботева от "Пътна полиция" направи сравнение на резултатите от изследването и статистическите данни на МВР и отбеляза, че профилите на рисковите водачи са изключително точни. Тя допълни, че тежестта на несъобразената скорост е относително изравнена с тази на неправилните маневри като причина за тежки ПТП.

Тревожно е заключението, че голяма част от водачите над 55-годишна възраст показват сериозни неумения зад волана, което в комбинация с намаляващи физически възможности често води до създаване на значителни рискови ситуации на пътя. Стресът сред тази група шофьори се увеличава и заради високия брой часове зад волана.

Високорисковите шофьори на камиони и автобуси нарушават правилата и отнемайки предимството на другите участници в движението и превишавайки скоростта. Особено рискови са водачите с малък стаж (до 3 г.) и нискообразованите.

Източник: "Монитор"