При тежките инциденти, които обикновено са челните сблъсъци, винаги се смятало, че задните седалки са най-безопасни.

Градските митове твърдят, че задната дясна седалка е най-безопасното място в колата, защото е най-отдалечената от насрещното движение и затова се счита за най-безопасната. Но статистиката показва, че тези предположения вече не са правилни


Статистика за безопасността на задните седалки

Според проучване на германското UDV (изследване на злополуки от застрахователи), нараняванията на задните седалки са почти толкова тежки в 70 % от съпоставимите случаи, колкото на предните седалки – и дори по-тежки в 20 % от случаите. Също така делът на 10% пострадали пътници на задните седалки на пръв поглед може да изглежда малък, но трябва да се има предвид, че в голяма част от пътуванията с автомобили на задните седалки не седят пътници.

За изследването си от UDV са провели проучвания и са оценили статистиката. Според тя, пътниците на задните седалки често заемат позиция на седене, която води до по-висок риск от нараняване в случай на произшествие. Например, пътниците се навеждат напред по време на разговор или поставят колана под мишницата си. По принцип пътниците на задните седалки не използват предпазния колан толкова често, колкото водачът или пътникът отпред, което драстично увеличава риска от нараняване.

Като една от основните причини за увеличения риск на задните седалки UDV идентифицира и неадекватното оборудване за безопасност на задните седалки. Тъй като предпазното оборудване е насочено предимно към предните седалки, задните понякога са силно пренебрегвани.

Пример: докато обтегачите на коланите, ограничителите на силата на колана или въздушните възглавници са стандартни за седалката на водача или предната пътническа седалка, тази комбинация от безопасност или не е налична в по-ниски ценови категории (в зависимост от модела на превозното средство) или само срещу допълнително заплащане, пише automedia.bg.

Въздушните възглавници или въздушните завеси, които се разгъват по цялата дължина на превозното средство и защитават пътниците отзад, се намират във все повече автомобили, но все още са част от екстрите, а не от стандартното оборудване.

По-защитени ли са водачът или пътникът отпред?

Между другото, при много модели превозни средства системите за безопасност все още са насочени основно към оптимална защита от страната на водача – въпреки че според проучванията на ADAC за катастрофи при всеки трети сериозен страничен инцидент сблъсъкът се случва от страната на пътника. По този начин седалката на водача може да бъде оценена като най-безопасното място по отношение на технологиите за безопасност в много модели.

Изключение: децата

Децата са изключение от тези резултати. Според препоръките на много експерти те все още са на най-безопасно място задната седалка. Причината е, че те трябва да се превозват в детски седалки, а за тях въздушните възглавници са контрапродуктивни или направо опасни. Именно този факт прави седалките в задната част на превозното средство най-безопасни за деца, много проучвания показват, че (непопулярното) място отзад в средата е най-безопасното, тъй като предлага най-голямата зона за безопасност от всички страни.