Камионите не са това, което бяха! Ветераните мразят да признават това, но съвременните камиони са просто много повече от това, което бяха преди. Отдавна са минали дните на простите машини и досадните условия на работа при товарните автомобили за превози на стока на дълги разстояния, изпотяването в горещата кабина и борбата с ненадеждното превозно средство. Съвременните камиони са пълни със хрумвания и функции, които биха звучали като научна фантастика само преди 20 години. Нека да разгледаме някои от новите камиони на известни производители, но и на начинаещи фирми в бизнеса.

 

Iveco S-Way – Шофирайте по нов начин

При създаването на новия камион на Iveco са взети предвид две неща: водачът и бъдещето. Нека да започнем с водачите?
За водачите камионът служи като дом далеч от дома, като предлага просторна, удобна зона за живеене, пълна с модерни технологии, като интелигентни климатици, преработена инфоразвлекателна система, табло за управление, ергономия и чисто ново приложение Iveco Easy, което им позволява да контролират функциите на превозното средство от телефона  си.
А какво ще кажем за бъдещето? Като за начало, Iveco S-Way е, както се твърди, първият камион с газово гориво на пазара с обхват от 1 600 км. Освен това е много тих (71 dB (A) със сертификат за Тих камион на Piek – Piek Quiet Truck), което го прави идеален за нощни доставки. Не звучи ли като в бъдещето? Той също е пълен с функции за пестене на гориво, предиктивна GPS система и пълна свързаност, позволяваща на мениджърите на автопаркове да постигнат максимална ефективност и да намалят общите разходи за собственост.

Mercedes-Benz Actros – Подобрена тествана класика

Новият Mercedes Actros е представител на „новото измерение“. За да се справи с настоящите пазарни промени и да се подготви за бъдещето, Daimler изцяло преустрои камиона Actros за превози на дълги разстояния. Всички превозни средства в продуктовата гама се отличават с първокласен интериор, безпроблемно съчетаващ работното пространство със зоната за живеене, като същевременно се съобразяват със специфичните изисквания на камионите за превози на дълги разстояния, пише eurowag.com.

Новият Actros също е проектиран с висока горивна ефективност. Mercedes твърди, че новият камион е до 13 % по-ефективен от предишните поколения, като същевременно е едно от първите превозни средства на пазара с двигатели, отговарящи на стандартите на Euro VI. Всичко това се постига чрез нова функция, наречена Предикативна система за управление на силовото предаване, която използва GPS, прецизна топография на пътя и подробна информация за пътните знаци.

Volvo Vera – Революция в автономното управление на камиони

Volvo идва с много вълнуваща новина: чисто нов електрически камион, наречен Vera (те може да са топ производител на камиони, но биха могли да се възползват от малко помощ при разработването на имената). Vera ще бъде сред първите превозни средства, които дори нямат кабина, тъй като са напълно автономни.

Неговият дизайн е много елегантен, напомнящ за научнофантастичен филм. Това обаче не е научна фантастика, а самата реалност; първите прототипи превозват товари в Швеция и първият договор вече е подписан: Vera ще транспортира стоки за датския гигант DFDS. Не се притеснявайте, Vera не е предназначена да превозва товари до различни държави. Ще транспортира стоки по предварително зададен маршрут с ниски скорости, ще извършва кратки, повтарящи се пътувания във фабрики, пристанища и т.н.

 

Nikola Tre – Nikola или Tesla?

Идвайки от нищото, Nikola Motor Company вече е набрала 14 милиарда долара в предварителни поръчки за техните камиони с водородно гориво. Планиран да излезе в продажба през 2019/20 година, Nikola предлага много; система за генериране на енергия с нулеви емисии, футуристични и пълни с функции камиони с превъзходна ефективност и характеристики, способни да съперничат на дълго обещаваната Tesla Semi: от 750 кВт производителност до 1 200 км обхват и бързо, 15-минутно време за зареждане.

Недостатъкът на този камион несъмнено е първоначалната инвестиция, като цената му се изчислява на около 375 000 долара, която е повече от два пъти по-висока от цената на Tesla Semi. Дали общата цена на собственост е достатъчно ниска, за да оправдае първоначалната инвестиция, тепърва ще се разбере.

Въпреки това, Nicola има още един коз, който може да наклони везните в полза на фирмата, заявявайки, че техните камиони ще „засмукват мръсен въздух и няма да отделят нищо, освен чиста вода“, използвайки уникалните електродвигатели с водород. Една трета от милион долара звучи като цената, която трябва да платим за почистването на околната среда...

Предстоящите години несъмнено ще бъдат вълнуващи за света на камионите. Сред всичките нови футуристични изобретения може да изглежда, че традиционните камиони замират и се заменят с автономни превозни средства, задвижвани от всичко друго, освен от изкопаеми горива. Въпреки това е важно да сме стъпили здраво на земята. Да, навлизат нови технологии, но водачите (и собствениците на фирми) трябва да възприемат това като нещо, което е в тяхна полза. Съвременните камиони предлагат много повече от само седалка и волан, те напълно служат като истински дом далеч от дома и евентуално дори пречистват атмосферата. Въпреки че Volvo Vera и други подобни проекти са наистина автономни, много от предстоящите камиони все още ще изискват водач с опит зад волана, но тяхната работа може би ще бъде малко по-лесна от преди.