Най-после една кола, която безумната надпревара във въоръжаването при хот хечовете е подминала

Надпреварата във въоръжаването при великите сили напълни света с термоядрени бомби и поне на три пъти бе на косъм да унищожи планетата.
Трийсет години след края на Студената война се разгаря друга такава надпревара, само че при производителите на масови автомобили. И тя също е на косъм да унищожи нещо, което ни е скъпо - така наречения "хот хеч".



НЯКОГАШНИТЕ ВЕСЕЛИ ВЕРСИИ на достъпни градски коли днес постоянно се надцакват с коне, турбини и времена на Нюрбургринг. Което ги прави все по-тежки, все по-скъпи и все по-малко весели в ежедневието.
За щастие обаче има и едно изключение. Запознайте се с новото Suzuki Swift Sport.

В СВЕТА НА ВСЕ ПО-НАДМЕННИТЕ състезатели то е единственият духовен наследник на оригиналните Golf и 205 GTi - една нормална, достъпна и практична кола, която обаче може да сложи налудничава усмивка на лицето ви.
Бързаме да ви кажем, че и в Suzuki все пак се поддават на модните тенденции. Старият Sport бе от последните мохикани на атмосферното пълнене. Новият вече е турбо, с 1.4-литров мотор. Мощността се е увеличила съвсем малко, до 140 коня. Но въртящият момент е почти наполовина по-голям. Ще го усетите още на първия светофар.



В АБСОЛЮТЕН МАЩАБ това съвсем не е бърза кола. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема малко над 8 секунди - повече, отколкото на дизеловия миниван на BMW. Само че това няма никакво значение.
Единственото важно нещо е как се чувствате, докато го карате. При Swift Sport се чувствате млади, жизнени и леки. И затова има една много добра причина. Нали помните девиза на Колин Чапман, великия основател на Lotus: "Опростявай и добави лекота"? Японците са направили точно това.



ТОЗИ SWIFT ТЕЖИ ПО-МАЛКО по-малко от тон - 975 килограма. Или с 229 кг по-малко от Renault Clio R.S., и с 269 по-малко от Ford Fiesta ST. Разликата е като да яздиш испанска кобила вместо носорог. Всичко става с приказна лекота - ускорявате, завивате, спирате. Шестстепенната ръчна кутия работи безупречно. В сравнение с предишния хулиган новият Sport е малко по-улегнал и овладян в завоите, и се накланя значително по-малко. Но не е загубил тръпката.

В СЪЩОТО ВРЕМЕ ТОВА не е спартански компромис, който да наложите на близките си. Swift има удобни спортни седалки, на задния ред могат да пътуват спокойно и възрастни, багажникът побира 264 литра, което е приемливо.
Интериорът е симпатичен и свеж. Повечето пластмаси са евтини и твърдички, но на кого му пука? Пък и тази икономия се отразява и на цената.



Новият Swift е забележимо по-скъп от предишния, най-вече заради турбото. Но и така не надхвърля 39 000 лева. По-рано тази година тествахме най-обикновени VW Polo и Ford Fiesta, с трицилиндрови мотори. Единият беше с три хилядарки по-скъп от този хот хеч. Другият - с цели 6 хиляди.

НАЙ-ХУБАВОТО Е, ЧЕ ПРИ SWIFT  това е крайната цена, която включва всичко: кожен волан, климатроник, 7-инчова мултимедия с навигация, bluetooth, електрически стъкла, адаптивен круиз контрол, автоматични дълги светлини и дори отопление на седалките. Единственото, което се доплаща, е този ефектен червен цвят.



Между другото новият Sport ни хареса и на вид. Доста неща го отличават от обикновения Swift: преработените брони, задният спойлер, LED-светлините. Някои от украшенията са донякъде бюджетни: примерно ефектният на вид сплитър е само имитация на карбон. Но пък двата хромирани ауспуха са си съвсем истински.

НИСКОТО ТЕГЛО ИМА И ОЩЕ ЕДИН приятен ефект: върху разхода. От Suzuki обещават 6.1 литра на сто километра в комбиниран цикъл. С доста юркане - което е единственият смислен  начин да карате такава кола - ние постигнахме малко над 7 на сто. Не се сещаме за друг хот хеч, който дори да се доближава до това.
Накратко, ако за вас колата е средство да впечатлявате околните, или ако ви е нужна за превоза на три деца и куче, можете спокойно да забравите за този японски дребосък.
Но ако просто обичате да карате, Suzuki Swift Sport спокойно може да се окаже една от най-добрите коли в света за момента.



Suzuki Swift Sport
1373 куб. см работен обем (турбобензин)
140 к. с. максимална мощност
230 Нм максимален въртящ момент
210 км/ч максимална скорост