Зимата винаги е била истинско изпитание за шофьорите. Опасното време създава много предпоставки за произшествия. Затова е много важно да бъдем бдителни на пътя и да се съобразяваме с метеорологичните условия.

Освен подходящи гуми, оборудване и проверка на техническото състояние, водачите трябва да се пренастроят и за зимен тип шофиране. Това означава да променим някои от летните си навици, съобразявайки се, че пътищата са мокри, заснежени или заледени и това носи рискове на пътя.

Макар последните дни на декември да са необичайно топли и слънчеви, навън все още е мъгливо и достатъчно студено, за да стане пътната настилка мокра и хлъзгава. Преди дни АМ “Тракия” се превърна в адско трасе, на което станаха няколко тежки инцидента.

Ето и някои от съветите на СБА:

На първо място трябва да съобразяваме скоростта на автомобила спрямо пътните условия. Това означава да намалим и да държим на достатъчно разстояние автомобила пред нас.

В сняг обикновено се кара на по-висока предавка с по-малко газ. При тръгване на суха настилка на нормален път засилваме повече автомобила и тогава преминаваме на втора предавка. При сняг или лед обаче се превключва по-рано. По този начин намаляваме мощността на автомобила и увеличаваме въртящия момент. Тоест когато тръгваме, хубаво е веднага да превключим на втора. После малко увеличаваме скоростта и веднага на трета.

Преди тръгване на път направете кратък тест на спирачката на място, където няма опасност за другите. Това ще ви даде усещане за пътната обстановка и за спирачния път на хлъзгавата настилка. На мокър или заледен асфалт спирачният път може да е до пет пъти по-дълъг, отколкото на сух асфалт!

Без резки движения на волана. Спирането през зимата трябва да се осъществява плавно. Системата ESP (Електронната стабилизираща програма) помага за стабилизиране на автомобила. Специалисти обръщат внимание, че ESP не подобрява способностите на автомобила да завива, а допринася за намаляване на риска от загуба на управление в резултат на занасяне.

Според независими световни изследвания технологията има потенциала да редуцира с до 1/3 смъртните пътнотранспортни произшествия.

Ако автомобилът занесе, в никакъв случай не бива рязко да се маха крака от газта или да се натиска спирачката. За да се компенсира занасянето, трябва бързо да се обърне волана, след което да се върне в изходно положение.

Колата в завоя трябва да остане стабилна, което означава да влизате с подходяща скорост и да не “скачате” върху спирачките.

Внимавайте за колебанията на температурите около точката на замръзване. Сега пътната настилка може да се променя постоянно.

Ако пътят е покрит с лед, само едно нещо помага: оставете колата, изчакайте пътната служба.

Снегът и хлъзгавостта често водят до дълги задръствания. Оставете си повече време за придвижване, особено в час пик.

Ако ще пътувате в планината, информирайте се навреме как да монтиране веригите и спазвайте инструкциите на производителя.