В интернет ще намерите хиляди кадри от видеорегистратори, които убедително доказват защо трябва да пътувате със закопчани предпазни колани.

Но въпреки това много хора не го правят. А много от онези, които го правят, го правят неправилно.

Много смятат, че въздушните възглавници са напълно достатъчни, и не е нужно да се закопчават. Но двете неща всъщност се допълват, а не се заместват.

Функцията на колана е да обере кинетичната енергия на собственото ви тяло, което при удар заради инерцията продължава да се движи със скоростта, с която преди това се е движил автомобилът.

При сблъсък с 50 километра в час - скорост, която в наши дни смятаме за пренебрежимо ниска - всяко незакопчано тяло в колата ще продължи напред със сила, между 30 и 60 пъти по-голяма от теглото му. Тоест незакопчаният пътник на задната седалка ще се стовари върху онези отпред със сила от порядъка на три-четири тона.

Разбира се, винаги се намират такива, които твърдят, че самите колани крият допълнителни рискове. Проблемът е, че много хора закопчават колана съвсем механично, без да обърнат внимание на възможностите за настройка.

От огромно значение е къде ще се окаже коланът при евентуален удар. Долната част трябва да легне върху тазовите кости, а не през корема. Горната трябва да минава върху ключицата, а не по шията.

При по-новите автомобили коланите обикновено имат саморегулиращо се рамо и просто трябва да внимавате как го закопчавате. При по-старите има възможност за ръчно регулиране на височина. Използвайте го, защото... Вижте!