Производителите на автомобили очакват съкращения на работници и намаляване на продажбите

Представителите на правителствата в ЕС и на Европейския парламент се споразумяха за новото намаляване на вредните емисии (СО2), изхвърляни от автомобилите. То влиза в сила през 2030 г., като с него в крайна сметка се регулират различията между държавите-производители на автомобили и законодателите, които опазват околната среда.



В крайна сметка беше постигнат компромис, след като първото предложение на ЕС беше за намаляване на емисии с 30% до 2030 г. в сравнение с тези от 2021 г. Част от държавите обаче настояха намалението да е с цели 40%, което беше посрещнато на нож от няколко държави, начело с Германия, която е най-големият автомобилен производител в съюза.

В крайна сметка след дължи преговори, завършили в понеделник вечерта, е решено нивата на СО2 да бъдат свалени с 37,5% за автомобилите и с 31% до 2030 за вановете и микробусите. Планът предвижда и временна цел – намаляване на вредните емисии с 15% за автомобили и ванове през 2025 г.

Новото решение също предизвика негативна реакция сред производителите на автомобили в Европа. В своята позиция те обявиха, че новото решение ще доведе до съкращения – както на работници, така и на моделната гама на различните компании. Най-яростна е съпротивата на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA), която обяви, че по този начин производителите биват принудени да преминат към разработка на електромобили, което ще увеличи разходите им.

„Новите стандарти ще поставят много високи изисквания и никой не може да каже дали договорените граници могат да бъдат достигнати в посочения момент. В същото време правителствата в ЕС не правят достатъчно за стимулиране на преминаването към електрически превозни средства”, заяви ръководителят на VDA – Бернхард Матес.

От Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (ACEA) също посочиха, че намаляване на емисии с 37,5% до 2030 г. в сравнение със стойностите от 2021 г. е напълно нереалистично, като се има предвид какви са сегашните стандарти в ЕС. В момента позволените нива на CO2 са 130 гр/км (средно за гама на всеки производители), а през 2021 г. те трябва да бъдат намалени до 95 гр/км.

Снимка: Automotive News